Duurder vervoer raakt werknemer in Noord-Nederland het hardst

11 DEC 2024 07:30 | Beaks.nl

De provincies Friesland, Groningen en Drenthe worstelen met de laagste salarissen, ten opzichte van hoge reiskosten

Den Haag. De kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland groeit groter, zo is vooral voelbaar in het noorden van Nederland. Een combinatie van de relatief lage salarissen, grote woon-werkafstanden en beperkte thuiswerkopties maakt de impact van stijgende vervoerskosten extra groot in deze regio.

Recent onderzoek door sollicitatieplatform Beaks.nl wijst uit dat werknemers in Noord-Nederland het minst verdienen en bovendien het minst tevreden zijn over hun salaris. Maar liefst 81% verdient een netto maandinkomen tot €4.000, ten opzichte van 74% van de mensen in het westen en zuiden van het land. De ontevredenheid over het salaris voedt het groeiend gevoel van ongelijkheid.

De afstanden voor woon-werkverkeer zijn in Noord-Nederland gemiddeld langer. Groningen heeft zelfs de langste gemiddelde woon-werkverkeer-afstanden van Nederland. Ondertussen is er beperkt openbaar vervoer beschikbaar. Daardoor gebruiken werknemers daar vooral de auto (69%), terwijl openbaar vervoer nauwelijks wordt gebruikt (5%). De geplande prijsverhogingen van bijvoorbeeld de NS -een stijging van 6%- zullen niet bijdragen aan een verandering op dat gebied (een enkeltje van Emmen naar Assen kost straks €11,02, een enkeltje Heerenveen naar Leeuwarden €7,32 en een enkeltje Groningen naar Winschoten €8,45). Ondertussen zijn de brandstofprijzen blijvend hoger dan een aantal jaren geleden, ondanks de lichte daling na de piek van 2022. Zowel Euro95, diesel als LPG zijn structureel en aanzienlijk duurder dan drie jaar geleden. 

Thuiswerken is voor veel werknemers in Friesland, Groningen en Drenthe meestal geen optie. 61% van hen werkt nooit thuis, wat ruim boven het landelijk gemiddelde van 53% ligt. Dat dwingt hen relatief vaak de weg op. Wisselen van baan blijkt bovendien lastig, omdat 63% van de inwoners in de afgelopen zes maanden niet benaderd werd door een recruiter, terwijl dat landelijk gemiddeld 54% is.

Terwijl in de Randstad discussies over hybride werken en OV-gebruik de boventoon voeren blijven vooral werknemers in het noorden van Nederland voorlopig afhankelijk van de auto. Zij maken daardoor hoge reiskosten. Mobiliteit is voor hen duurder dan in de rest van Nederland, terwijl ze sterker afhankelijk zijn van vervoer om op het werk te komen. Dit werkt de groeiende ongelijkheid en oneerlijke kostenverdeling verder in de hand.

Over Beaks.nl

Beaks.nl is het platform dat kandidaten helpt bij het solliciteren. Met 750+ artikelen vol handige tips, 15 jaar ervaring en 25.000+ volgers via de socials en de nieuwsbrief is het misschien wel de grootste sollicitatie-community van Nederland. De missie? Kandidaten voorzien van alles wat ze nodig hebben om uit te blinken in elke fase van het sollicitatieproces.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen