80% van de mensen is meer gaan experimenteren in de keuken
Kookmerk BergHOFF deed een online peiling in de Benelux om antwoord te krijgen op de vraag: is ‘comfort food’ inderdaad een van de kooktrends van 2021 en zo ja, wat willen we gaan eten en koken? Uit het onderzoek blijkt dat de term vooral geassocieerd wordt met gezelligheid, troosteten en traditionele gerechten. Zo’n 65% van de respondenten gaf ook aan dat ze bij comfort food eerder denken aan gerechten die je thuis maakt dan die je kant en klaar bestelt. Na de lockdown gaat/blijft 80% weer volop gezellige etentjes organiseren thuis.
Comfort food is zeker een kooktrend: meer dan de helft van de mensen geeft aan dat zij het afgelopen jaar meer gerechten zijn gaan eten die als comfort food bestempeld worden. Het ultieme comfort food is volgens de respondenten pasta, gevolgd door pizza en stoofpot. Een groot stuk vlees, salade en stamppot scoorden het laagste in zowel Nederland als België. Over snacks verschillen de meningen wel: voor onze Zuiderburen staat dit als ultiem comfort food op de derde positie, in Nederland kreeg het een ‘magere’ zesde plaats.
Wat gaan we koken & eten in 2021?
Op de vraag welk comfort food we van plan zijn dit jaar te maken stonden homemade pizza en spaghetti Bolognese veruit bovenaan, gevolgd door het stoofpotje. Een curry met rijst en een zelfgemaakt broodje hamburger zijn minder populair. Ruim 40% van de mensen maakt de gerechten het liefst in het weekend, ruim de helft is het om het even.
Wensenlijstje
Afgelopen jaar is 80% van de mensen meer gaan experimenteren in de keuken. Ruim heeft 50% heeft dan ook meer kookgerei aangeschaft. Toch blijft er nog wat te wensen over, want maar liefst 90% van de deelnemers wil dit jaar haar kookuitrusting nog verder uitbreiden. Als kookmerk wilde BergHOFF natuurlijk weten, waarmee? Nieuwe pannen en potten staan bovenaan het wensenlijstje, gevolgd door servies en een tajine. De tajine won de laatste jaren aan populariteit in de Europese keukens en wordt gebruikt om stoofpotjes mee te bereiden.
Dit is een origineel bericht van PR Matters