Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan extra schoon te maken in de aanloop naar kerst. Wat opvalt is dat vooral vrouwen en gezinnen met kinderen extra waarde hechten aan een schoon huis tijdens de feestdagen.
Maar liefst 46% van de Nederlanders maakt extra schoon in de weken voor kerst. Het valt op dat vrouwen (45%) zich vaker voorbereiden met een grote schoonmaak, dan mannen (35%). Ook gezinnen met kinderen besteden daar relatief veel tijd aan, namelijk 25% meer dan tijdens de rest van het jaar.
Verder blijkt uit het onderzoek door HG onder 1.000 respondenten dat vooral jongeren extra schoonmaken. Het gaat om 64% van de jongeren tussen 18 en 34 jaar, ten opzichte van 47% tussen de 35 en 49 jaar en slechts 29% van de 50-plussers. Dit jaar viert 71% van de respondenten de kerst thuis, met onder 50-plussers een uitschieter naar 77%.
"Zowel voor als na de feestdagen worden er aanzienlijk meer schoonmaakproducten voor de oven aangeschaft. We zien dat er in deze periode 40% meer HG ovenreinigers over de toonbank vliegen. De oven wordt dus niet alleen grondig gereinigd voordat de visite langskomt, maar ook nadat het kerstdiner is bereid, wordt deze weer blinkend schoon gemaakt!" aldus Bregtje van Aalten, Marketing Director bij HG.
Dat grondig schoonmaken belangrijk is blijkt uit de 650.000 Nederlanders die jaarlijks een voedselvergiftiging krijgen, iets dat ook tijdens de feestdagen op de loer ligt. Het Voedingscentrum adviseert om ziekteverwekkende bacteriën geen kans te geven, door hygiënisch te werken in de keuken.
In bredere zin ervaart bijna 30% van alle Nederlanders kerst-stress. Dat komt vooral door de organisatie van de feestelijkheden en het voldoen aan sociale verwachtingen. Opvallend is dat vooral jongeren tussen de 18 en 24 jaar stress ervaren, vanwege de vergelijkingen met leeftijdsgenoten via social media.
Over HG
HG 'Doet wat het belooft' is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keukenkast. Met meer dan 300 producten in het portfolio heeft het merk voor elk probleem de oplossing. https://hg.eu/nl/.
Dit is een origineel bericht van HG
Ga naar alle berichten van deze organisatie.