Slimme chatbots in lesmethodes ThiemeMeulenhoff

24 JAN 2019 16:13 | ThiemeMeulenhoff

ThiemeMeulenhoff gaat chatbot-technologie toevoegen aan haar digitale lesmethodes. De uitgever maakte deze week op onderwijsbeurs NOT de samenwerking bekend met Helpr, ontwikkelaar van chatbots voor het onderwijs. Naast het ondersteunen van leerlingen, willen ThiemeMeulenhoff en Helpr met de chatbots docenten meer tijd geven voor hun leerlingen.

Helpr heeft didactische chatbots ontwikkeld, waarin niet alleen het antwoord op een vraag wordt gegeven maar er echt een dialoog wordt aangegaan met de leerling.

Een veelgehoorde klacht van docenten is dat zij elk jaar dezelfde lesstof moeten uitleggen aan een grote groep leerlingen. Chatbots zijn niet bedoeld om de docent te vervangen, maar kunnen wel een deel van hun uitleg overnemen. Docenten krijgen hierdoor meer tijd om zich te focussen op leerlingen die extra uitleg nodig hebben of op leerlingen die sneller door de lesstof gaan.

Ad in den Haak, portfoliomanager bij ThiemeMeulenhoff: “Docenten in het voortgezet onderwijs kampen met hoge werkdruk. Wij willen docenten helpen door meer tijd en ruimte te creëren. Een didactische chatbot kan veel repeterende vragen van leerlingen afvangen. Het is mooi dat ThiemeMeulenhoff en Helpr met deze nieuwe technologie het onderwijsproces kunnen ondersteunen.”

Didactische chatbot

De chatbots die ThiemeMeulenhoff en Helpr aan lesmethodes toevoegen, gaan verder dan alleen vraag-en-antwoord. Jaap Koelewijn, oprichter van Helpr: “In onze chatbots passen we didactische technieken toe om leerlingen te helpen in hun leerproces. Zo stellen de chatbots vragen terug om leerlingen te activeren en kan de chatbot het niveau bepalen. Op basis daarvan geeft de chatbot gerichte antwoorden en extra uitleg met bijvoorbeeld video’s.”

Hele curriculum

ThiemeMeulenhoff en Helpr willen chatbots ontwikkelen voor het hele curriculum van het voortgezet onderwijs. Leerlingen kunnen ze dit jaar als eerste gebruiken in verschillende methodes van ThiemeMeulenhoff, waaronder Feniks (geschiedenis) en Newton (natuurkunde). Jaap Koelewijn: ”Er was gelijk een goede match met ThiemeMeulenhoff. De lesmethodes van ThiemeMeulenhoff hebben een grote hoeveelheid kwalitatieve content. Dat versnelt het ontwikkelproces van de chatbots aanzienlijk.”

Over Helpr

Helpr maakt intelligente conversationele interfaces voor het onderwijs en heeft als doel om docenten meer tijd voor hun leerlingen te geven. Helpr geeft leerlingen op een didactisch inspirerende wijze on demand antwoord op alle huiswerkvragen. Uitgangspunt is dat veel vragen en instructies in het onderwijs repeterend zijn. In 2018 was Helpr finalist bij de Accenture Innovation Awards.

Over ThiemeMeulenhoff

ThiemeMeulenhoff heeft zich in de 225 jaar van haar bestaan ontwikkeld tot ontwerper van eigentijdse onderwijsleerprocessen. ThiemeMeulenhoff werkt vanuit het motto ‘Samen leren vernieuwen’: om talenten te kunnen laten bloeien, vernieuwt ThiemeMeulenhoff het leren, samen met scholen en docenten. De uitgeverij wil leerlingen laten leren op een manier die bij ze past en die leren leuker maakt. Zo wordt leerrendement verhoogd en meer uit ieder talent gehaald. Met groeiende expertise, ervaring en leeroplossingen is ThiemeMeulenhoff een partner voor scholen in Nederland en erbuiten bij het vernieuwen en verbeteren van hun onderwijs.

Meer binnen de rubriek Benodigdheden voor bijzonder onderwijs