55-plus onderschat het belang van goed gehoor in het verkeer

20 APR 2017 09:58 | Specsavers

Nederlanders zitten graag op de fiets. Zeker nu er warmer weer in aantocht is. Gezond, maar niet helemaal zonder risico’s. Vooral voor ouderen, want één op de drie 55-plussers heeft gehoorproblemen. Deze worden vaak ontkend en ingrijpen uitgesteld. Gemiddeld doen ouderen er 6 tot 7 jaar over om een hoortoestel aan te schaffen. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg, voor henzelf en voor andere weggebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van Specsavers.

Een verminderd gehoor is typisch zo’n verschijnsel dat mensen lange tijd ontkennen. Onderschatting van het probleem en soms ook overschatting van het hoorvermogen kan dan een rol spelen. ‘Het zal zo’n vaart niet lopen, ik hoor nog prima.’ Maar is dat wel zo?

Ouderen zien zelf het probleem van gehoorverlies niet zo als zij deelnemen aan het verkeer, blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 70% van de ouderen die fietsen, denkt dat gehoorverlies niet zal leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. Toch geeft één op de zes fietsers boven de 55 jaar aan weleens in een risicovolle verkeerssituatie terecht te zijn gekomen doordat ze iets niet goed hadden gehoord. Blijkbaar is er dus een verschil in perceptie en gedrag.

Kwetsbare fietsers

De uitkomsten van het Specsavers onderzoek worden herkend door ANWB. Met name fietsers ondervinden hinder van verminderd gehoor. Uit ledenonderzoek van de ANWB blijkt namelijk dat mensen met gehoorproblemen vaak moeite hebben om de richting van geluid te bepalen en achteropkomend verkeer te laat horen. Zeker op de fiets ben je op zulke momenten extra kwetsbaar.

Geen gehoor aan slecht gehoor

Hoe komt het dan toch dat men zo laat ingrijpt? “Gehoorproblemen ontstaan meestal geleidelijk”, verklaart Cindy Egging, audicien van Specsavers. “Daardoor wordt het te laat opgemerkt en is de urgentie niet aanwezig om meteen in te grijpen. Daarnaast is er ook sprake van een emotionele drempel. Zonde, want je helpt niet alleen jezelf ermee.”

Live experiment

Specsavers nam de proef op de som en voerde een live experiment uit. Verschillende mensen, met en zonder gehoorverlies, werden getest op hun hoorvermogen in het verkeer. “Ik was verbaasd over de uitslag. Ik dacht dat het bij mij wel mee zou vallen, maar veel voertuigen hoorde ik te laat of zelfs helemaal niet. Daar schrok ik enorm van. Het is dus niet alleen een kwestie van de tv wat harder zetten, daar ben ik nu wel achter”, aldus Helen Schutte-Tjon, deelneemster van de live gehoortest. Bekijk de video hier: https://youtu.be/0Dx7PGPZ3zU

Highlights onderzoek

·         31% van de 55-plussers heeft gehoorproblemen

·         De helft van de mensen met gehoorproblemen denkt een hoortoestel nodig te hebben maar gebruikt er nog geen (16%)

·         27% die denkt geen hoortoestel nodig te hebben heeft wél last van gehoorproblemen

·         33% van de 55-plussers zit meerdere keren per week op de fiets

·         1 op de 6 fietsers (55-plus) is door slecht horen weleens in een gevaarlijke verkeerssituatie gekomen

·         Hetzelfde geldt voor 1 op de 10 automobilisten en 1 op de 8 voetgangers

·         70% van de fietsers denkt dat gehoorproblemen niet zal leiden tot gevaarlijke situaties op de weg

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door PanelWizard onder meer dan duizend Nederlanders van 55 jaar en ouder.

Over Specsavers

Specsavers is een snelgroeiende retailketen die 125 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken. Specsavers Nederland boekte in 2015/2016 een omzet van ruim € 127 miljoen.

Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog-en hoorzorg en haar positie verder versterken. De retailketen is de grootste opleider van gediplomeerde opticiens in Nederland. Aan nagenoeg elke vestiging is een bij de Stichting Audicien (StAr) geregistreerde triage audicien verbonden, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd.

Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van lokale goede doelen.

 

Voor meer informatie, niet voor publicatie: Specsavers Wieteke van Hunnik Head of PR Specsavers Nederland T: 035 – 711 8557 E: wieteke.vanhunnik@specsavers.com Het PR Bureau Senna Ceulemans T: 020 6702232 E: senna@hetprbureau.nl

Meer binnen de rubriek Medisch specialisme