Iedereen vindt dat mensen gelijke kansen moeten hebben waaronder gelijke toegang tot goed onderwijs. Maar wat nu als het onderwijs ongelijkheid in stand houdt? Dit betoogt Frans Leijnse in zijn boek "Standenonderwijs: hoe afkomst nog steeds onze schoolloopbaan bepaalt", dat deze week verschijnt.
Radicaal sociaaldemocraat, politicus en socioloog Frans Leijnse bekleedde invloedrijke posities als lid van de Eerste en Tweede Kamer en de Sociaal-Economische Raad. Hij was hoogleraar bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en voorzitter van de Vereniging van Hogescholen.
Zijn boek is opgebouwd als een autobiografische schets. In een aantal thematische hoofdstukken behandelt Leijnse de voortdurende sociale ongelijkheid en ongelijke verdeling van kansen in het onderwijs. Een belangrijk inzicht is het standsgebonden karakter van ons hoger onderwijs. Volgens Leijnse kan dit nog steeds met recht standenonderwijs genoemd worden, vandaar de titel van zijn boek.
In zijn boek gaat Leijnse dieper in op de noodzakelijke emancipatie van de hogescholen en de conserverende rol die het onderwijsbeleid hierin speelt. Ook pleit hij voor de noodzaak de academische cultuur en vorming binnen de universiteiten beter te beschermen. Deze zouden binnen de universiteiten weer een centrale plaats moeten krijgen.
Het boek verschijnt bij Uitgeverij Eburon, Utrecht, in de reeks "Tijdsbeelden onderwijs". ISBN 978-94-6301-389-5, paperback, 228 pagina's. Winkelprijs € 24,50.
Dit is een origineel bericht van Uitgeverij Eburon
Ga naar alle berichten van deze organisatie.