'Of de Europese Commissie de CSRD versoepelt of niet, ESG blijft een strategische keuze'

10 MRT 2025 11:27 | Boer & Croon
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Dennis van Hattem

Aanleiding:
Europese Commissie publiceert Omnibus-pakket, CSRD geldt alleen nog voor grootste bedrijven

Vanaf 2025 moet een eerste groep (grote) bedrijven verplicht rapporteren over ESG-thema's (Environmental, Social & Governance). Dat moet op basis van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die in 2023 in werking is getreden. De richtlijn heeft als doel de kwaliteit van informatie en transparantie over de milieu- en sociale impact van bedrijven te vergroten, en zo de transitie naar een duurzame economie in lijn met het Parijse Klimaatakkoord te ondersteunen. Op dit moment wordt gewerkt aan een versoepeling van deze wetgeving. Het valt te betwijfelen of de vermindering van administratieve lasten voor bedrijven opwegen tegen de strategische voordelen van ESG.

Omnibus

In het recent door de Europese Commissie voorgestelde Omnibus-pakket wordt ingezet op een aanzienlijke verkleining van de groep bedrijven die verplicht moet rapporteren volgens de CSRD. 80 procent van de bedrijven die CSRD-plichtig zijn volgens de huidige wetgeving zal dat na de aanpassing niet meer zijn. Ook wordt de rapportageverplichting significant minder. De sectorspecifieke standaarden worden bijvoorbeeld volledig geschrapt, het aantal verplichte datapunten wordt veel minder en de rapportagedeadline wordt in veel gevallen naar achteren verplaatst.

Duurzame economie

Deze nieuwe ontwikkeling zorgt logischerwijs voor veel reacties, bijvoorbeeld van bedrijven die al goed onderweg zijn en zich nu afvragen of dit grotendeels voor niets is geweest. Als we uitzoomen naar het doel dat de wetgeving dient – de transitie naar een duurzame economie – dan draait het hier om de vraag hoe ieder bedrijf zelf een bijdrage levert aan het Klimaatakkoord van Parijs.

Moed

ESG-initiatieven worden steeds belangrijker. Vooral jongere generaties – de toekomstige klanten – verwachten dit van bedrijven. Uiteindelijk kan de maatschappij het simpelweg niet meer accepteren als een bedrijf hier niet aan meedoet. Er is enige moed voor nodig om voorop te lopen, maar ondernemers die ESG serieus aanpakken en denken in kansen in plaats van in ‘moeilijk’ en ‘complex’, zullen hun winstgevendheid aanmerkelijk zien verbeteren.

Bij publicatie graag als co-auteur vermelden: Harm Derks, Manager bij Boer & Croon.

Meer binnen de rubriek Economie en geld