Communicatieadviseurs en woordvoerders richten zich vaak op geschreven teksten en de inhoud van de boodschap. 93 Procent van de boodschap wordt echter bepaald door de vorm en non-verbale communicatie. “Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht blijven dit belangrijke aandachtspunten voor bestuurders en hun adviseurs”, stelt communicatietrainer Josanne Toussaint.
Josanne Toussaint is non-verbaal expert, stemcoach en communicatietrainer. “Zowel bestuurders als hun adviseurs zijn zich niet altijd volledig bewust zijn van hun non-verbale impact, met soms pijnlijke missers tot gevolg. Denk maar terug aan alle goed bedoelde corona- en nieuwjaarsboodschappen van afgelopen jaar, die de plank missloegen en soms zelf het tegenovergestelde bereikten: namelijk dat de bestuurder totaal niet meer serieus genomen werd.”
Finesse in mimiek en klank
Toussaint is ervan overtuigd dat ‘de meeste communicatieadviseurs en woordvoerders goed werk leveren en zich volledig inzetten voor de gemeente en hun bestuurders’. “Maar de focus ligt vaak op de geschreven tekst en de inhoud van de boodschap. Vaak gaan adviseurs volledig voorbij aan de vorm en non-verbale communicatie. En dat is zonde, want juist die 93 procent van hoe de boodschap 'landt', wordt bepaald door de vorm, de non-verbale communicatie.” Ze licht toe: “Dit laatste gaat overigens verder dan adviezen als 'sta rechtop en kijk mensen aan'. Het gaat ook om de finesse van bijvoorbeeld mimiek, klank, kleding, vormen, positie en ademhaling.”
Gemeenteraadsverkiezingen
Na het al meer dan 11 jaar trainen van honderden bestuurders weet Toussaint dat ook bestuurders zich niet altijd volledig bewust zijn van hun non-verbale impact. “Wat gebeurt er als je als adviseur precies zou weten waar je op moet letten qua intonatie, stem, adem, houding, kleding? Hier liggen dus kansen voor zowel adviseurs als voor bestuurders. Zeker in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.”
Dit is een origineel bericht van Instituut Wijs i.s.m. MGIHN
Ga naar alle berichten van deze organisatie.