Steeds de juiste locatiebeslissingen nemen dankzij data & slimme algoritmes. Dat is het uitgangspunt van RetailSonar, een Gentse scale-up die o.a. de locatiestrategie van Colruyt, Action, McDonald’s, Jumbo & Media Markt ondersteunt. Met de overname van het Parijse studiebureau Geocible brengen ze hun internationale expansie in een nieuwe stroomversnelling. “Sinds corona is er voor retailers geen enkele ruimte meer voor foute beslissingen”.
Elk jaar meer dan 8.000 locatie-simulaties
“RetailSonar telt anno 2021 meer dan 200 internationale klanten”, vertelt CEO Dieter Debels. “Dat zijn stuk voor stuk retailers & dienstverlenende bedrijven die dankzij het RetailSonar-platform steeds de juiste locatiebeslissingen nemen. Optimalisatie, krimp, sluitingen of expansie, elk jaar rekenen onze klanten samen meer dan 8.000 scenario’s door in hun eigen platform. Zo ondersteunen we o.a. de locatiekeuzes van Kinepolis, KBC, Decathlon, Torfs, JBC, Randstad & BNP Paribas Fortis.”
Europese expansie in cijfers
Internationalisatie is een essentieel onderdeel van het RetailSonar-DNA. “Onze oplossingen zijn op dit moment beschikbaar in 14 Europese landen. Daar komt jaarlijks data uit nieuwe landen bij. We zijn afgetekend marktleider in de Benelux en tellen ook heel wat tevreden Franse klanten. Frankrijk zien we als één van onze belangrijkste groeimarkten. Om onze ambities waar te maken zochten we naar een geschikte overname-partner”.
Geocible: meer dan 20 jaar geomarketing ervaring
De keuze viel op het Parijse geomarketingbedrijf Geocible. Algemeen directeur Olivier Lamy richtte het bedrijf op in 1997. “Al 24 jaar lang zorgen we voor data-gedreven antwoorden op strategische locatievraagstukken. We staan gekend om onze ijzersterke kwaliteit. Vakwerk afleveren zit ons in het bloed. Zelfs concurrenten praten vol bewondering over onze technische expertise.”
90% accurate omzetvoorspellingen
“We maken nooit beloftes die we niet kunnen nakomen. Sinds de samenwerking met RetailSonar kunnen we nu ook écht complexe vraagstukken beantwoorden. Met accuratere data, meer focus op optimalisatie en bovenal 90% accurate omzetvoorspellingen maken we samen de locatiestrategie in de Franse retailsector slimmer dan ooit.”
Au revoir Geocible, bienvenue RetailSonar France !
Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam. “Sinds 1 september gaat Geocible verder onder de naam RetailSonar France”, verklaart Olivier Lamy. “Vol vertrouwen & ambitie voegen we ons als nieuwste lid bij de internationale RetailSonar groep”.
Die groep telt ondertussen meer dan 45 experts met 6 nationaliteiten en is actief vanuit 3 verschillende kantoren: Gent, Utrecht & Parijs. Volgens CEO Dieter Debels maakt lokale expertise het verschil. “Niet enkel de taal maar ook de lokale dynamieken & ervaring zijn cruciaal om voor elk land & elke sector de juiste locatiebeslissingen te garanderen.”
Nog meer internationale ambities
Wat brengt de toekomst voor RetailSonar? “De komende maanden focussen we verder op de uitrol van RetailSonar France. Nadien plannen we ook een externe investeringsronde om onze unieke oplossingen verder te schalen en willen we snel verder groeien in andere Europese markten zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.”
“In deze snel veranderende wereld is het essentieel om de vinger aan de pols te houden. Door onze internationalisatie versterken we non-stop de knowhow binnen onze organisatie. Daar profiteren ook onze bestaande klanten volop van.”
Dit is een origineel bericht van RetailSonar
Ga naar alle berichten van deze organisatie.