Wie binnenkort met een elektrische auto naar het buitenland reist of terugkeert van vakantie, kan te maken krijgen met grote verschillen in laadtarieven tussen verschillende landen en aanbieders. Voor een enkele laadsessie in het buitenland kan het kostenverschil oplopen tot ongeveer 14 euro. Dat blijkt uit een analyse van energievergelijk.nl langs oplaadlocaties aan Europese snelwegen.
De energievergelijker maakte gebruik van gegevens uit de Chargeprice app, een database die de tarieven van verschillende aanbieders bijhoudt. In het onderzoek zijn de zes populairste vakantiebestemmingen meegenomen.
Frankrijk blijkt goedkoopste bestemming
Frankrijk is met een gemiddeld tarief van 56 cent per kilowattuur (kWh) de goedkoopste vakantiebestemming voor elektrische rijders, gevolgd door Spanje (58 cent) en Nederland (64 cent). Italië is het duurste land met een tarief van gemiddeld 74 cent per kWh.
Wie de elektrische auto van 20 naar 80 procent laadt, wat overeenkomt met 51 kWh, betaalt in Frankrijk gemiddeld 28,56 euro. In Duitsland liggen de kosten al ongeveer zes euro hoger, terwijl in Italië de prijs zelfs 9 euro hoger ligt.
Aanzienlijke verschillen laadnetwerken
Naast de verschillen tussen landen bestaan er ook aanzienlijke verschillen tussen de diverse aanbieders van laadnetwerken, ook wel Charge Point Operators genoemd.
Volgens de analyse is het Tesla Supercharger-netwerk de goedkoopste optie voor elektrische voertuigen. Zelfs voor niet-Tesla-rijders bedraagt het gemiddelde tarief slechts 46 cent per kWh in de zes onderzochte landen. Een laadsessie van 20 tot 80 procent, oftewel circa 51 kWh, kost bij de Tesla Supercharger gemiddeld 23,46 euro.
De prijzen liggen beduidend hoger bij andere bekende laadnetwerken. Bij Fastned betaal je gemiddeld 66 cent per kWh, terwijl Allego en Ionity tarieven hanteren van respectievelijk 69 cent en 68 cent per kWh. De hoogste prijzen vind je bij Total Energies, waar je gemiddeld 73 cent per kWh betaalt.
Tot 25 euro verschil
In Frankrijk bedraagt het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste aanbieder voor één laadsessie 9,35 euro. In Italië is dit verschil 10,20 euro, in Spanje 8,67 euro en in Duitsland 13,77 euro.
In Nederland zijn de prijsverschillen het grootst. Hier bieden de Tesla Superchargers de laagste tarieven van alle onderzochte landen, met een gemiddelde prijs van slechts 29 cent per kWh. Bij Ionity en Fastned liggen de prijzen in Nederland aanzienlijk hoger, namelijk 69 cent per kWh. Bij Allego en Total Energies betaal je zelfs 76 en 79 cent per kWh. Dit resulteert in een prijsverschil tot zo'n 25 euro voor een laadsessie van 51 kWh.
Grote impact op reiskosten
"De verschillen in laadtarieven kunnen behoorlijke impact hebben op de totale reiskosten", stelt energie-expert Koen Kuijper. "Voor een gezin dat een reis maakt van Utrecht naar Zuid-Italië en terug, kan het verschil in laadkosten oplopen tot ongeveer 240 euro. Door gebruik te maken van het goedkoopste laadnetwerk kun je een hoop besparen."
Kuijper adviseert verder om vooral lokaal te laden, dus bij je bestemming aan minder snelle laadpalen. “Ook dit kan al snel een besparing van 10 cent per kWh op het tarief opleveren”.
Dit is een origineel bericht van Energievergelijk.nl
Ga naar alle berichten van deze organisatie.