- Vincent en Tjarda spreken over hun persoonlijke, pijnlijke ervaringen
- 18 augustus opname eerste campagnevideo in stadsbus in Zeist
In een nieuwe online campagne vragen cabaretier Vincent Bijlo (blind) en ‘blindfluencer’ en toekomstig burgemeester Tjarda Struik (ernstig slechtziend) aandacht voor de problemen waar mensen met een visuele beperking mee kampen. In een aantal campagnevideo’s spreken Vincent en Tjarda over hun persoonlijke, pijnlijke ervaringen. Vrijdag 18 augustus wordt de eerste video opgenomen in een stadsbus in Zeist.
In deze eerste video vertelt Vincent in een reconstructie wat hem ooit is overkomen: als hij staat te wachten bij een bushalte tillen medereizigers hem een bus in, zonder te vragen of hij deze bus moet hebben en of hij wel hulp nodig heeft. In de bus schieten andere passagiers direct te hulp en geven hem ‘door’ langs het gangpad. Achter in de bus aangekomen, denken enkele medepassagiers dat hij de bus uit moet. Pardoes wordt hij bij de achteruitgang op straat gezet. Achter hem slaan de deuren dicht en vertrekt de bus…
Nederland beter bewust maken
Het is maar één voorbeeld van de ongemakkelijke, onveilige en afhankelijke situaties waarin mensen met een visuele beperking terecht komen. Met hun medewerking aan de online campagne willen Vincent en Tjarda Nederland hiervan beter bewust maken. Daarnaast willen ze uitleggen hoe we onze samenleving direct veiliger en toegankelijker kunnen maken voor mensen die slechtziend of blind zijn, o.a. door praktische tips te delen.
De campagne is een initiatief van het Bartiméus Fonds. De campagnevideo’s worden geproduceerd door Geef een gezicht. Voor de reconstructie van het voorval dat Vincent meemaakte, stelt busmaatschappij Keolis kosteloos een stadsbus ter beschikking.
De campagne wordt gelanceerd in de Week van de toegankelijkheid, van 2 t/m 7 oktober.
Dit is een origineel bericht van Bartiméus Fonds
Ga naar alle berichten van deze organisatie.