Het Keurmerk Refurbished voor smartphones lijkt te voorzien in een behoefte. De retailers die het Keurmerk mogen voeren melden een aanzienlijke omzetstijging. Het Keurmerk Refurbished is een maand geleden geïntroduceerd. Sindsdien groeide de omzet in refurbished iPhones bij de drie bedrijven die tot nu toe gecertificeerd zijn met gemiddeld 22%.
Verrassing
Het Keurmerk Refurbished is ingevoerd om de consument meer zekerheid te bieden bij het aanschaffen van een gerenoveerde smartphone. Een smartphone met het Keurmerk Refurbished heeft een inspectie gehad op meer dan vijftig punten. Onder meer de accu en het scherm worden standaard gecontroleerd en eventueel vernieuwd. De initiatiefnemers willen met het keurmerk de aankoopdrempel voor refurbished smartphones verlagen. Die opzet lijkt dus te slagen. Jan-Willem van Dijk van Forza Refurbished, een van de gecertificeerde retailers: 'Wij waren ervan overtuigd dat het Keurmerk effect zou hebben, maar deze omzetstijging overtreft onze verwachtingen.’
Vertrouwen
'Vertrouwen is alles’, zegt Bram Wingens van Renewd, dat ook het Keurmerk Refurbished mag voeren. 'Onderzoek van Big Spark liet eind vorig jaar al zien dat een keurmerk veel mensen zou helpen om de stap naar een refurbished smartphone te zetten. De praktijk bevestigt dat nu.'
Duurzaamheid
Volgens Rogier van Camp van Leapp, de derde retailer met het Keurmerk Refurbished, kiezen klanten vooral voor refurbished om geld te besparen. Maar duurzaamheid is ook een belangrijke overweging. Van Camp: 'Met de aanschaf bespaar je energie en schaarse materialen. Bovendien levert één refurbished iPhone 27 kilo minder CO2-uitstoot op. Wie kan daar nou géén voorstander van zijn?’
Twee jaar garantie
Omdat Techniek Nederland het Keurmerk Refurbished ondersteunt, reikte voorzitter Doekle Terpstra op 15 maart de eerste certificaten uit. Ook hij is niet verbaasd over het snelle succes van het keurmerk: 'De garantie gaat verder dan die op nieuwe toestellen. Bij een iPhone met Keurmerk Refurbished krijg je standaard 24 maanden garantie, óók op de batterij en de accessoires. Dan kun je je afvragen waarom je eigenlijk een nieuwe nodig hebt. En blijkbaar doet de consument dat ook.'
Dit is een origineel bericht van Techniek Nederland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.