Liever een uur minder slaap dan slechte wifi

03 MRT 2020 05:00 | KPN

Nederlanders bereid eerste levensbehoeften op te geven voor goede wifi

Amsterdam, 3 maart 2020 - Een goed wifi signaal wordt steeds belangrijker. Nederlanders blijken bereid om eerste levensbehoeften - zoals een goede nachtrust, gezond eten en persoonlijke hygiëne - op te geven voor een goed wifi signaal. Dat en meer blijkt uit onderzoek van KPN onder ruim 1.000 Nederlanders, waarbij is onderzocht in hoeverre Nederlandse generaties wifi verkiezen boven eerste levensbehoeften uit de piramide van Maslow*. Anno 2020 is wifi zo geïntegreerd in de samenleving dat ruim een derde van de Nederlanders het ziet als eerste levensbehoefte. Zo is één op de drie Nederlanders bereid om dagelijks een uur slaap in te leveren voor goede wifi in huis.

Twee dagen dezelfde onderbroek

Nederlanders willen een hoop opgeven voor een goed wifi signaal. 20% is bereid om twee dagen dezelfde onderbroek te dragen. En hoe jonger, hoe belangrijker een wifi signaal is. Overweegt bij babyboomers (60+) maar 12% om in te leveren op hygiëne, bij generatie Z (16-24 jaar) ligt dit percentage op 40%. Ook op gezonde voeding wordt graag ingeleverd. Liever een dag ongezond eten dan een dag geen wifi (23%), dat geldt extra voor generatie Z (42%).

Wifi bepalend voor sfeer in huis

Goede wifi in huis is belangrijker dan je misschien zou denken. Want zonder goede wifi ontspannen we minder (27%), raken we gefrustreerd (34%) en is de sfeer in huis minder goed (37%). Dat laatste komt met name omdat we geïrriteerd kunnen reageren wanneer wifi niet goed werkt (45%). Generatie Z reageert doorgaans het sterkst op slecht werkende wifi. Van deze groep raakt 61% gefrustreerd en vindt ruim de helft het moeilijk zich te ontspannen. Een kwart schreeuwt op zo’n moment wel eens tegen zijn smartphone of laptop.

Wifi verdient plek in piramide van Maslow

“In het onderzoek komt naar voren dat we schaamteloos veel over hebben voor goede wifi”, vertelt Prof. Dr. Victor Lamme, Hoogleraar neurowetenschap aan de Universiteit van Amsterdam . “We ruilen het zomaar in voor heel basale levensbehoeften als voedsel, slaap, hygiëne of veiligheid. We gebruiken Wifi om in contact te staan met familie en vrienden. Of we creëren ontspanningsmomenten door het streamen van series, muziek en films. Net zulke belangrijke behoeften, maar van een hogere orde dan de basale. Om die reden verdient wifi zeker een plek in de piramide van Maslow. Ik zou zeggen, ergens in de onderste laag, maar dan wel aan de zijkant. Want we gebruiken het als een soort gereedschap om in onze hogere levensbehoeften te kunnen voorzien.”

Highlights onderzoeksresultaten

  • 53% van de Nederlanders denkt minder goed mee te komen in het dagelijkse leven zonder wifi. (Generatie Z 67%).

  • 26% van de Nederlanders voelt liever de pijn van het stappen op een LEGOblokje dan dat er een dag geen wifi beschikbaar is. (Generatie Z 42%). 

  • 23% van de Nederlanders eet liever een dag ongezond dan dat ze een dag geen wifi hebben. (Generatie Z 42%).

  • Driekwart van de Nederlanders (76%) denkt dat Nederland compleet overhoop ligt van een dag zonder wifi. 

  • Meer onderzoekscijfers en een uitsplitsing op generatie (Generatie Z, Millennials, Generatie X, Babyboomers) is te vinden in bijgaand factsheet. 

Over het onderzoek 

Onderzoek uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van KPN in februari 2020. In totaal werd het onderzoek afgenomen onder 1.058 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft leeftijd, sekse en opleiding.

EINDE PERSBERICHT

* De piramide van Maslow is een aan Abraham Maslow toegeschreven ordening van behoeftes, op basis van zijn in 1943 gepubliceerde motivatie-theorie. Maslow rangschikte de volgens hem universele behoeften van de mens in deze hiërarchie.

Noot voor de redactie / niet ter publicatie Neem voor meer informatie contact op met: Het PR Bureau Charlotte van der Vijgh  Charlotte.vandervijgh@hetprbureau.nl   T: +31(6) 47 12 50 22 Over KPN  Al ruim een eeuw verbindt KPN mensen, bedrijven en in toenemende mate ook apparaten met elkaar. Met zijn vaste en mobiele netwerken is KPN letterlijk diep geworteld in Nederland. Elke Nederlander - KPN-klant of niet - maakt dagelijks, direct of indirect, gebruik van ons netwerk. Daarom is KPN met recht hét netwerk van Nederland. Samen met onze medewerkers en handelspartners bouwen we aan een nog sterker KPN dat klaar is voor de toekomst en vastbesloten is om de onbetwiste kwaliteitsleider te worden voor onze klanten, aandeelhouders, medewerkers, handelspartners en de Nederlandse samenleving. Over KPN SuperWifi Wifi zorgt voor een draadloze connectie met jouw internet. De snelheid van die internetverbinding heeft echter geen invloed op het draadloze bereik in huis. Dus al kies je voor een internetpakket met de hoogste snelheid, zonder goede wifi in huis heb je daar niets aan. En voor wifi geldt maar één ding: je wilt gewoon dat het werkt. Waar je ook in huis bent, je wilt altijd en overal kunnen Netflixen, facetimen of gamen. Daarom introduceert KPN, KPN SuperWifi. Dat is wifi met 2 extra wifi punten, waarmee je door het hele huis een goede wifi verbinding realiseert. 

Meer binnen de rubriek Technologie