Nederlander dit jaar duurder uit met Pasen

14 APR 2017 09:36 | Simon-Kucher & Partners

Paasontbijt gemiddeld 1,9% duurder

Amsterdam, 14 april 2017 -  Paasinkopen zijn dit jaar duurder voor de Nederlandse consument, blijkt uit een analyse van de inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek door prijsexpert Simon-Kucher & Partners. Veelvoorkomende paasproducten zijn dit jaar aanzienlijk in prijs gestegen. Voedingsmiddelen zijn gemiddeld 1,9 procent duurder, met uitschieters tot bijna 20 procent. Supermarkten in Nederland proberen met gerichte marketingacties de consument over te halen om Pasen net als kerst uitbundig te vieren.

Prijs (Paas)ei afgelopen weken gestegen

Door de verwachte toenemende vraag naar bepaalde producten rond Pasen neemt de prijs toe. Dit is onder andere terug te zien in de prijsindexering van eieren, met een prijsstijging tot 14 procent in de afgelopen 4 weken (week 10-13)2. Supermarkten gebruiken de marktprijs om eieren in te kopen en vertalen de stijging van de inkoopprijs vaak door naar de prijs op de schappen voor de consument. Daarnaast is de prijs van schapen- en geitenvlees (lamsrack) dit jaar met 19,8 procent gestegen, zijn verse groenten 3,8 procent duurder en zijn aardappelen 9,9 procent duurder, blijkt uit cijfers van het CBS.

Buiten de deur eten

Als consument is het lastig anticiperen op de hogere prijzen voor de paasinkopen. De prijs voor buiten de deur eten stijgt echter 1,8 procent minder dan een gemiddeld paasproduct. Dit komt mede doordat de consument meer keuze heeft tussen restaurants; het aantal restaurants is in 2016 met 5 procent toegenomen3. Daarmee is buiten de deur eten dit jaar voor Pasen een goed alternatief om de relatief duurdere paasdiners te ontkomen.

Over Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants

Simon-Kucher & Partners is een internationaal strategisch adviesbureau gespecialiseerd in marketing, sales en pricing. Het bedrijf is in 1985 in Duitsland opgericht en telt 980 werknemers verspreid over 34 kantoren in 23 landen. Simon-Kucher & Partners is wereldleider en thought leader op het gebied van het creëren, vaststellen en verzilveren van de betalingsbereidheid bij klanten, oftewel pricing. Het Nederlandse kantoor is opgericht door Onno Oldeman en Hong-May Cheng, gevestigd in Amsterdam en telt inmiddels 35 werknemers.
www.simon-kucher.com

-Einde persbericht-

Dit is een origineel bericht van Simon-Kucher & Partners

Meer binnen deze rubriek