Het loont niet om trouwe klant van Essent, Eneco of Vattenfall te zijn, want deze consumenten betalen de welkomstbonus van nieuwe klanten. Onderzoek van de Vastelastenbond wijst uit dat het prijsverschil tussen een nieuwe en oude klant bij Essent maar liefst € 581 is. Eneco laat trouwe klanten € 571 meer betalen dan nieuwkomers. Bij Vattenfall is dat verschil € 512. “Blijven hangen bij een energieleverancier in de hoop daarvoor beloond te worden, is zinloos”, stelt directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond.
Terwijl nieuwe klanten worden gelokt met jaarcontracten met welkomstbonussen en scherpe tarieven, mogen bestaande klanten dure variabele tarieven betalen. Nieuwe klanten bij Essent betalen op jaarbasis € 578 minder dan bestaande klanten. Eneco 'beloont' trouwe klanten door hen jaarlijks € 571 meer in rekening te brengen dan nieuw aangeworven klanten. Voor nieuwe klanten bij Vattenfall geldt dat ze jaarlijks € 510 minder betalen dan mensen die al langer klant zijn van dit energiebedrijf.
De consumentenorganisatie uit Eindhoven onderzocht de recent aangekondigde stijging van de variabele tarieven van Essent, Eneco en Vattenfall. Deze prijzen betalen trouwe klanten die hun energiecontract stilzwijgend hebben verlengd. “Nieuwe klanten die een jaarcontract bij deze partijen afsluiten, profiteren naast lagere tarieven ook van een welkomstkorting. Deze korting is volgens de voorwaarden uitsluitend voor nieuwe klanten”, verduidelijkt Wolfert.
Omgekeerde wereld
Veel mensen blijven uit gemak bij hun energieleverancier hangen, zegt Wolfert: “Dat is niet verstandig. Het is een misverstand om te denken dat energieleveranciers trouwe klanten belonen voor hun klandizie. Het is niet voor niets dat niet-bewegende klanten door energiebedrijven zelfs ‘slapers’ worden genoemd. Mensen die niet proactief op zoek gaan naar het meest voordelige energiecontract betalen daar letterlijk de prijs voor. Zij betalen namelijk de mooie welkomstbonussen en andere lokkertjes waarmee nieuwe klanten binnengehaald worden.”
Wolfert: “Dit is de omgekeerde wereld. Waarom zou een consument bij een bedrijf blijven hangen dat hen niet beloond, maar juist als melkkoe gebruikt? Door jaarlijks over te stappen, worden de grootste besparingen behaald. Nieuwe klanten profiteren namelijk wel van hoge kortingen en lagere tarieven.”
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
22 DEC 2024