'Discounters kunnen niet blijven teren op lage prijzen, maar moeten strategie verbreden'

24 MRT 2025 08:08 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Dirk Mulder

Aanleiding:
Hoe discountketens de winkelstraten veroveren: ‘Waarom zou ik 80 betalen?’ | de Volkskrant

Discounters zijn erg gewild onder consumenten. Action, Wibra, Kik en Medikamente Die Grenze breiden razendsnel uit. Consumenten willen geld besparen, maar de milieukosten van de producten die sneller in de prullenbak verdwijnen blijven buiten beeld.

De kracht van discounters ligt in schaalvoordeel en extreem efficiënte inkoop. Grote volumes en lage kosten per eenheid zorgen voor prijsbrekers, die in veel gevallen een koopwoede aanwakkeren bij consumenten.

Goedkope productie wordt vaak gelijkgesteld aan weinig aandacht voor duurzaamheid. Toch hebben ook discounters meer en meer aandacht voor hun impact op milieu en maatschappij. Ze moeten wel. Kritiekpunt blijft echter dat veel goedkope spullen snel in de prullenbak eindigen. Dat wringt, zeker nu de roep om maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds luider wordt.

Circulariteit en duurzaamheid zijn vaak ondergeschikt aan de drang naar lage prijzen en snelle vervanging. Dat is een paradox: consumenten willen geld besparen, maar de milieukosten van de producten die sneller in de prullenbak verdwijnen blijven buiten beeld.

Groei discounters heeft ook impact op de lokale markt

Kleinere speciaalzaken en traditionele retailers kunnen nauwelijks concurreren met de prijsdruk van discounters. Het winkellandschap verschuift: minder diversiteit, meer ketens met uniforme producten. Dat is goed voor de portemonnee, maar consumenten klagen erover dat iedere winkelstraat er hetzelfde uitziet en lokale ondernemers hebben last van toegenomen prijsconcurrentie.

Toekomst

Discounters kunnen niet alleen blijven teren op lage prijzen. Ze zullen hun strategie moeten verbreden. Duurzamere inkoop en meer verantwoordelijkheid nemen in de keten worden cruciaal. Want als hun omzet toeneemt, groeit ook de maatschappelijke druk. Goedkoop is aantrekkelijk, maar niet zonder gevolgen. Tijd voor de volgende stap: budgetvriendelijk én verantwoord.

Dirk Mulder is sectorspecialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt