Erik Slaaf
Aanleiding:
Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) | RVO.nl
De AanZET-subsidie, de aanschafsubsidie voor elektrische vrachtwagens, is in het derde kwartaal van 2025 binnen één dag volledig vergeven. Een opvallende stijging, want begin dit jaar was het beschikbare budget pas na drie dagen vergeven. De subsidiebedragen verschilden nauwelijks: 35,4 miljoen euro in het eerste kwartaal tegenover 30 miljoen euro in het derde kwartaal.
Wat verklaart deze run op subsidie? Een duidelijke toename van het aantal geïnteresseerde bedrijven. Want bedrijven mogen per dag slechts voor één vrachtwagen subsidie aanvragen. Dat de pot nu nog sneller leeg is, wijst op een sterke toename van het aantal aanvragende bedrijven. Waar transporteurs begin dit jaar vaak nog voor meerdere voertuigen subsidie kregen, is het nu zelfs mogelijk dat bedrijven worden uitgeloot en helemaal geen subsidie ontvangen.
Voor die bedrijven is er toch ook goed nieuws: het totale subsidiebudget stijgt in 2026 naar maar liefst 156 miljoen euro. Deze verhoging wordt mede mogelijk gemaakt door de invoering van de vrachtwagenheffing, waarbij transporteurs betalen per gereden kilometer. De inkomsten van deze heffing worden deels gebruikt om de AanZET-subsidie te bekostigen. Dieselkilometers worden fors duurder, wat bedrijven extra motiveert om de overstap naar elektrisch transport te maken.
De urgentie is duidelijk: wie wil verduurzamen, moet snel schakelen. De volgende subsidieronde staat gepland voor eind januari 2026. Ondernemers doen er goed aan zich nu al voor te bereiden.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.