Nederlanders stellen hun keuze voor een nieuwe zorgverzekering dit jaar massaal uit

11 DEC 2024 06:30 | VergelijkerZorg.nl

Dit jaar stellen consumenten de overstap naar een andere zorgverzekering opvallend lang uit. Uit onderzoek van VergelijkerZorg.nl blijkt dat 4 op de 5 mensen die van plan zijn om over te stappen, dit tot de laatste dagen van het jaar uitstellen. De meest genoemde reden is verwarring bij verzekerden door gewijzigde regels rond het bekendmaken van premies dit jaar. Het onderzoek is gebaseerd op eigen data en een rondvraag onder consumenten, zorgverzekeraars en andere vergelijkingssites.

Nieuwe regelgeving ondermijnt overstapmoment

Volgens Kasper de Wijs, eigenaar van VergelijkerZorg.nl, is de belangrijkste oorzaak van het uitstelgedrag de wetswijziging die zorgverzekeraars toestaat om de premies van aanvullende verzekeringen later bekend te maken. “Waar consumenten voorheen op 12 november een compleet overzicht hadden van zowel de basis- als aanvullende verzekeringen, kwamen dit jaar veel premies pas op dagen later binnen. Dit heeft gezorgd voor verwarring en uitstelgedrag bij consumenten,” aldus De Wijs.

De wetswijziging stelt dat zogeheten prolongaties, oftewel verlengingsbrieven, pas op 19 november bij verzekerden hoeven te arriveren. Dit geeft verzekeraars de ruimte om hun aanvullende premies langer geheim te houden en strategische aanpassingen te maken. Hierdoor was het overstapmoment van 12 november, traditioneel een belangrijke datum voor veel consumenten, minder effectief. Vorig jaar stapten er in November en December 1,2 miljoen Nederlanders over van zorgverzekering.

Verlies van momentum

Vergelijkingssites en zorgverzekeraars merkten direct de impact van deze vertraging. “Op 13 november, normaal gesproken een drukke dag, was het bij veel zorgverzekeraars en vergelijkingsplatforms nog niet mogelijk om een volledige vergelijking te maken. Hierdoor is het momentum verloren gegaan,” legt De Wijs uit. Consumenten die eerder gewend waren direct actie te ondernemen, stellen hun overstap nu uit tot later in december.

Drukte aan het einde van het jaar

Door de hogere zorgpremies en uitstelgedrag wordt een explosieve toename van overstappers verwacht in de laatste dagen van het jaar. Dit brengt risico’s met zich mee voor consumenten. Kasper de Wijs: “Wie op het laatste moment overstapt, loopt het risico dat de klantenservice afdelingen van zorgverzekeraars overbelast zijn. Hierdoor wordt het lastig om telefonisch advies in te winnen bij vragen over de polis of dekking. Door eerder te vergelijken en een bewuste keuze te maken, voorkom je tijdsdruk en frustraties aan het einde van het jaar.”

Meer binnen de rubriek Zorg