Nijkerk, 9 juli 2024 - Nieuw onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, onlangs gepubliceerd in het gerenommeerde Journal of Occupational and Organizational Psychology, werpt nieuw licht op het recept voor effectieve coaching. De onderzoekers toonden aan dat een zorgvuldige match tussen coach en coachee essentieel is voor effectieve coaching.
Coaching is populairder dan ooit. Of het nu gaat om het uitstippelen van de volgende carrièrestap of het verbeteren van de balans tussen werk en privé, coaches bieden niet alleen een luisterend oor en ondersteuning, maar dagen ook aannames uit om nieuwe perspectieven te openen. Uiteindelijk helpt coaching mensen om hun persoonlijke en professionele doelen te bereiken.
Hoe je begint, welke coach je kiest zijn belangrijke elementen. Geldt hier het principe van 'soort zoekt soort', of moet je juist op zoek gaan naar een coach die anders is dan jij? En hoe vind je een betrouwbare coach in een veld waar 'coach' geen beschermde titel is?
Onderzoeker Lara Solms en haar team hebben ontdekt dat coachees die de 'perfecte match' vinden met hun coach niet alleen meer tevreden zijn met hun coachrelatie, maar ook betere resultaten behalen. Opmerkelijk genoeg blijkt dat te veel gelijkenis tussen coach en cliënt de effectiviteit van de coaching op lange termijn kan ondermijnen, ook al schept dit op korte termijn een band. Dit heeft er mogelijk mee te maken dat de coachee niet alleen een klik wil ervaren, maar juist kan profiteren van een nieuw perspectief dat een coach kan bieden die minder op jou als coachee lijkt.
Lara Solms, onderzoeker Universiteit van Amsterdam, legt uit: ‘Ons onderzoek toont aan dat het niet zozeer gaat om de (on)gelijkenis, maar om het vinden van een coach die nauwkeurig aansluit bij iemands persoonlijke behoeften. Deze behoeften kunnen sterk variëren: de ene persoon zoekt een coach met ervaring in de gezondheidszorg, terwijl een ander de voorkeur geeft aan een specifieke aanpak of methode. Het is essentieel om je eigen wensen te begrijpen en daarop te focussen bij het kiezen van een coach.’
Geeske te Gussinklo, bestuurslid NOBCO/EMCC: ‘Als beroepsorganisatie voor professionele coaching vinden wij dit zeer belangwekkend onderzoek. We zijn blij met verder inzicht in de effectiviteit van coaching en verdere onderbouwing dat en hoe coaching werkt. Ook in onze manier van werken zullen we deze uitkomsten meenemen’.
De publicatie is toegankelijk voor iedereen beschikbaar via: https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/joop.12523
Op de foto: Dr. Lara Solms, postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Over NOBCO/EMCC Nederland
NOBCO/EMCC Nederland is de grootste beroepsorganisatie voor professionele coaching in Nederland. Leidend zijn in de ontwikkeling van het coachvak en bijdragen aan de bekendheid en beschikbaarheid van professionele coaching, is de missie van NOBCO. Sinds 2008 is NOBCO onderdeel van EMCC Global, ‘the ‘go to’ body in mentoring, coaching and supervision’, een inclusieve organisatie voor het verder ontwikkelen en bevorderen van de kwaliteit van coaching ten gunste van de maatschappij. EMCC Global is de ontwikkelaar en eigenaar van het EIA-keurmerk. Op dit moment zijn ongeveer 5.000 coaches bij NOBCO aangesloten.
Over het onderzoeksteam:
Dr. Lara Solms is postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam waar zij onderzoek doet naar de effecten en processen van coaching. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met collega’s van de Universiteit van Amsterdam en het Erasmus Medisch Centrum.
Dit is een origineel bericht van NOBCO
Ga naar alle berichten van deze organisatie.