Dit is een expertquote van Peter de Kock, Pandora Intelligence.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Frauduleus, dubieus of juist handig: universiteiten oordelen wisselend over ChatGPT als scriptiehulp - NRC
Het einde van het schooljaar is in zicht en dat is voor veel studenten een drukke tijd. Opdrachten moeten worden afgerond en werkstukken moeten worden ingeleverd. Dit jaar kunnen studenten voor het eerst gebruik maken van ChatGPT, een kunstmatige intelligentietoepassing, die hen een deel van het werk uit handen kan nemen. Het schrijft essays, maakt wiskundesommen en ontwerpt computercode.
Universiteiten en scholen buigen zich over de vraag in hoeverre het gebruik van kunstmatige intelligentie verboden moet worden. Het verbieden ervan ontneemt studenten een belangrijke kans om zich voor te bereiden op de toekomst. Nu onze samenleving in snel tempo verandert onder de invloed van technologie, weet niemand meer hoe die toekomst er over vijftien jaar uitziet. De vraag die dan ook gesteld moet worden is hoe we jonge mensen opleiden voor beroepen waar we het bestaan nu nog niet eens van kennen.
Onderwijs moet zich daarom niet alleen richten op het reproduceren en toetsen van kennis, het moet gaan over hoe we jonge mensen nieuwsgierig maken naar de wereld en naar nieuwe ontwikkelingen. Over hoe we hen helpen de kansen en mogelijkheden van nieuwe technologieën af te wegen tegen gevaren en bezwaren ervan. De komst van ChatGPT biedt een uitgelezen kans om dat te doen.
Dit is een origineel bericht van Pandora Intelligence
Ga naar alle berichten van deze organisatie.