'Zorgwekkend laag aantal ontheffingsaanvragen voor zero-emissiezones'

11 DEC 2024 09:21 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Erik Slaaf

Aanleiding:
Vanaf 2025 zero-emissiezones in steden | Ondernemersplein

De invoering van zero-emissiezones in een aantal grote steden staat voor de deur. Oudere en vervuilende bestelauto’s van ondernemers worden vanaf 1 januari geweerd uit de stadscentra. Voor de ondernemers waarvoor de investering in een schoner voertuig om allerlei redenen niet haalbaar is, bestaat de mogelijkheid een ontheffing aan te vragen. 

Gezien alle commotie omtrent deze regelgeving zou je verwachten dat er al veel ontheffingen zijn aangevraagd. De cijfers laten echter een ander beeld zien: slechts circa 400 zakelijke aanvragen op het totaal van 228.000 bestelauto’s (bron: CBS, begin 2024) die volgend jaar niet meer welkom zijn. Dat is schrikbarend laag.

Wellicht zal een groot aantal oudere bestelauto’s de zero-emissiezones gaan mijden. Maar zelfs dan lijken de huidige 400 aanvragen de werkelijke vraag niet te dekken.

Onzekerheid bij ondernemers

Er zijn twee verklaringen voor het lage aantal zakelijke aanvragen. De onzekerheid rondom de zero-emissiezones remt ondernemers af, zowel voor het aanvragen van ontheffingen als investeringen in zero-emissiebestelauto’s. Zo is de aanschafsubsidiepot voor zero-emissiebestelauto’s met 11.5 miljoen euro nog flink gevuld.

Daarnaast heeft de informatievoorziening tekort geschoten en is het de vraag of deze zonder grote publiekscampagnes de doelgroep wel heeft bereikt. En informatie afkomstig van niet-officiële kanalen blijkt regelmatig onvolledig of zelfs onjuist.

Komende periode inhaalslag verwacht

De afgelopen periode hebben gemeenten behoorlijk meer informatiemomenten over zero-emissiezones georganiseerd. Dit kan in de laatste weken van 2024 alsnog leiden tot een grotere vraag naar ontheffingen.

Voor ondernemers die geen ontheffing hebben aangevraagd zullen de eerste boetes begin 2025 op de mat gaan vallen. Tot mei 2025 dienen deze boetes nog als waarschuwing en hoeven niet betaald te worden, maar zullen wel een aansporend effect hebben. Hierdoor kunnen we begin 2025 alsnog een flinke stijging in het aantal ontheffingen verwachten.

Erik Slaaf is sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

Meer binnen de rubriek Ov, transport en logistiek