95% van de bedrijven is het afgelopen jaar enthousiaster geworden over de mogelijkheden van Generatieve AI (zoals ChatGPT) en het gebruik ervan is explosief gegroeid. Organisaties zetten dit enthousiasme echter nog weinig om in daadwerkelijke impact. Dit komt onder andere door een groot gebrek aan kennis bij zowel het management als andere medewerkers. Daarnaast merken consumenten nog weinig van de impact van Gen AI
Dit blijkt uit de vandaag gelanceerde Gen AI benchmark van SparkOptimus, uitgevoerd onder ruim 50 organisaties zoals Rabobank, Coca Cola, VodafoneZiggo, Eneco, en Aegon.
AI leeft binnen bedrijven, maar concrete resultaten blijven uit
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven massaal de mogelijkheden van Gen AI verkennen, maar dat structurele toepassingen vaak achterblijven:
Kennisgebrek en beperkte training belemmeren voortgang
Een belangrijke rem op de voortgang is het gebrek aan kennis over Gen AI binnen organisaties:
Consumenten zien nog weinig van de impact van Gen AI
Op dit moment wordt Gen AI voornamelijk ingezet voor interne efficiëntie en kostenbesparing:
Tijdens de digitale revolutie hebben bedrijven het leven van consumenten fundamenteel veranderd: van het vergelijken & kopen van producten, het boeken van vakanties, en het gebruiken van media, tot hoe we betalen. Volgens SparkOptimus is deze transformatie bij Gen AI nog onvoldoende zichtbaar, doordat bedrijven te vaak focussen op het automatiseren van interne processen, in plaats van klanten beter, sneller, en goedkoper te bedienen.
Voor meer informatie over de resultaten van de benchmark en het gebruik van Gen AI bij de deelnemers kan contact worden opgenomen met Matti van Engelen, AI lead bij SparkOptimus.
Dit is een origineel bericht van SparkOptimus
Ga naar alle berichten van deze organisatie.