SparkOptimus: GenAI enthousiasme groeit, maar consument merkt er weinig van

• SparkOptimus

95% van de bedrijven is het afgelopen jaar enthousiaster geworden over de mogelijkheden van Generatieve AI (zoals ChatGPT) en het gebruik ervan is explosief gegroeid. Organisaties zetten dit enthousiasme echter nog weinig om in daadwerkelijke impact. Dit komt onder andere door een groot gebrek aan kennis bij zowel het management als andere medewerkers. Daarnaast merken consumenten nog weinig van de impact van Gen AI

Dit blijkt uit de vandaag gelanceerde Gen AI benchmark van SparkOptimus, uitgevoerd onder ruim 50 organisaties zoals Rabobank, Coca Cola, VodafoneZiggo, Eneco, en Aegon.

AI leeft binnen bedrijven, maar concrete resultaten blijven uit

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven massaal de mogelijkheden van Gen AI verkennen, maar dat structurele toepassingen vaak achterblijven:

  1. 60% van de werknemers gebruikt Gen AI maandelijks of vaker
  2. 95% van de bedrijven heeft een bestuurslid dat verantwoordelijk is voor Gen AI
  3. Maar 12% van AI-ideeën wordt op grote schaal toegepast, de meeste ideeën blijven op de plank liggen
  4. 75% van de deelnemers heeft geen duidelijke doelstellingen of succescriteria opgesteld, waardoor het effect van Gen AI niet altijd duidelijk is
  5. 55% van de bedrijven maakt onvoldoende gebruik van hun beschikbare data

Kennisgebrek en beperkte training belemmeren voortgang

Een belangrijke rem op de voortgang is het gebrek aan kennis over Gen AI binnen organisaties:

  1. 85% van de managers geeft aan onvoldoende kennis te hebben van Gen AI
  2. Bij 70% van de bedrijven ontbreekt zichtbare steun van de top van de organisatie
  3. 60% van de overige medewerkers beoordeelt hun AI-bekwaamheid als onvoldoende
  4. Slechts 20% van de werknemers wordt getraind in het gebruik van Gen AI

Consumenten zien nog weinig van de impact van Gen AI

Op dit moment wordt Gen AI voornamelijk ingezet voor interne efficiëntie en kostenbesparing:

  1. Slechts 25% van de bedrijven heeft een duidelijk beeld heeft over hoe Gen AI kan helpen hun klanten beter te bedienen

Tijdens de digitale revolutie hebben bedrijven het leven van consumenten fundamenteel veranderd: van het vergelijken & kopen van producten, het boeken van vakanties, en het gebruiken van media, tot hoe we betalen. Volgens SparkOptimus is deze transformatie bij Gen AI nog onvoldoende zichtbaar, doordat bedrijven te vaak focussen op het automatiseren van interne processen, in plaats van klanten beter, sneller, en goedkoper te bedienen.

Voor meer informatie over de resultaten van de benchmark en het gebruik van Gen AI bij de deelnemers kan contact worden opgenomen met Matti van Engelen, AI lead bij SparkOptimus.