Matti van Engelen
Aanleiding:
Gaat de AI-zeepbel binnen twee jaar uiteenspatten? Experts zijn verdeeld | Trouw
Het debat rondom een mogelijke “AI-zeepbel” wordt steeds heviger, nu technologieleiders en economen waarschuwen voor onrealistische verwachtingen rondom AI. Toch is de kernvraag niet of de zeepbel barst, maar hoe bedrijven zich voorbereiden op wat er overblijft, nadat de bubbel is gebarsten. De komende twee jaar zullen niet alleen het vertrouwen van investeerders op de proef stellen, maar ook het vermogen van leiders om de huidige experimenteerfase om te zetten in schaalbare, waardegedreven transformatie.
De onderliggende feiten zijn complex maar herkenbaar: tekenen van euforie - zoals torenhoge waarderingen & investeringen -, een wildgroei aan AI-bedrijven, of een vrees om te laat te zijn, kennen we goed vanuit de dotcomcrash. Dit keer zijn de belangrijkste investeerders echter grote gevestigde spelers als Google, Microsoft en Amazon. Zelfs als de kortetermijnrendementen tegenvallen, blijven de fysieke en digitale fundamenten – chips, glasvezel, modellen – bestaan, zoals ook het internet zijn infrastructuur behield na de dotcomcrash. Toch is een correctie waarschijnlijk en in veel opzichten gezond, omdat er veel AI-bedrijven zijn die weinig toevoegen aan het ecosysteem.
Het gevaar schuilt echter niet in de zeepbel zelf, maar in de reactie van overheden en bedrijven er op. Als bedrijven reageren door investeringen te bevriezen en AI-adoptie af te remmen, begrijpen ze de gevolgen van de bubbel niet. De duurzame AI-innovatie zal achterblijven en onderdeel worden van de nieuwe wereld, net als internet en mobiele telefonie voortkwamen uit het fundament van de dotcomcrash. Wie stopt met innoveren en aanpassen zal te laat zijn om nog mee te kunnen in deze nieuwe wereld, bubbel of niet.
Bedrijven en overheden moeten de ontwikkelingen rondom de AI-zeepbel dus absoluut niet zien als een stopteken. Leidinggevenden moeten ervan uitgaan dat waarderingen kunnen schommelen, maar hogere klantverwachtingen, een hoger concurrentietempo en meer data- en AI-gedreven besluitvorming zullen blijven. Organisaties moeten niet nu focussen op één technologie, maar zich wendbaar inrichten, zodat ze mee kunnen in welke uitkomst van de AI-bubbel dan ook. Of AI-waarderingen nu stijgen of dalen, de weg richting een nieuwe AI-gedreven wereld is onomkeerbaar. De vraag voor leiders is niet of de zeepbel barst, maar of hun organisatie klaar is om sneller te bewegen zodra het stof is neergedaald.
Dit is een origineel bericht van SparkOptimus
Ga naar alle berichten van deze organisatie.