Ceel Elemans
Aanleiding:
Nederlandse ondernemers over afgezwakte Europese groene regels: ‘Blij van de rompslomp af te zijn’
De Europese Commissie heeft een vereenvoudiging aangekondigd van de duurzaamheidsrapportageverplichtingen voor bedrijven. Dat is dringend nodig om een aantrekkelijk ondernemersklimaat te behouden in Europa, want de verschillen met landen buiten de EU dreigden te groot te worden. Toch is het verstandig voor voedingsbedrijven om door te pakken op verduurzamen.
Het voorstel vermindert de administratieve lasten met 25 procent door de bestaande rapportageregels uit drie Europese richtlijnen samen te voegen tot één Omnibus-wet. Zo vermindert het forse aantal overlappende rapportageverplichtingen. Daarnaast stelt de Commissie voor om de drempelwaarden te verhogen en de ingangsdatum voor de meeste bedrijven met twee jaar uit te stellen. Hierdoor hoeft circa 80 procent van de voedingsbedrijven straks niet meer te rapporteren.
Slimmer gebruikmaken van eigen duurzaamheidskeuzes
De EU-voorstellen bieden meer mogelijkheden voor voedingsbedrijven om hun eigen duurzaamheidskoers te volgen. De Commissie wil het aantal verplichte datapunten waarover bedrijven moeten rapporteren namelijk fors terugbrengen. Op deze manier kunnen bedrijven meer eigen keuzes maken met minder verlammende gedetailleerde bewijsvoering. Zo kunnen ze slimmer en effectiever hun eigen duurzaamheidsaccenten uitvoeren.
Doorgaan met verduurzaming
Ook met de invoering van deze voorstellen blijven de duurzaamheidsdoelen van de EU Green Deal onverminderd overeind. Toekomstgerichte voedingsbedrijven doen er daarom verstandig aan niet op de verduurzamingsrem te trappen, maar door te blijven gaan met hun verduurzamingsplannen. Dat voorkomt onnodige vertraging bij het realiseren van de doelen.
Het is voor voedingsbedrijven een uitgelezen kans om maximaal gebruik te maken van de aankomende vereenvoudigingen en door te pakken op verduurzaming. Ook gezien de toenemende eisen vanuit opdrachtgevers als supermarkten, die wel ruim moeten rapporteren en daarvoor ook hun toeleveranciers benaderen. Zoals directeur Alfred Attema van snoepproducent CCI stelt: “Het is goed voor de onderneming om proactief te sturen op de eigen strategie en niet pas in actie te komen na wetgeving.”
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.