Ceel Elemans
Aanleiding:
Duurzaam voedsel vaker gekozen, vooral in de supermarkt
De consument heeft veel uitdagingen op zijn bord liggen. De koopkracht is weliswaar licht verbeterd ten opzichte van vorig jaar door de stijging van de lonen en de daling van de inflatie, maar dit neemt niet alle problemen weg. Voorlopig betekent dit dat de klant in de supermarkt zich laat leiden door de portemonnee. Tenzij er geen andere keus meer is. Dat is mijn conclusie uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023.
Toenemend duurzaam aanbod duwt consument naar meer duurzaam voedsel
Ondanks forse prijsverhogingen in de supermarkten is in 2023 de afzet van duurzame voedingsproducten toegenomen met 4 procent. Deze stijging is hoger dan de toename van alle verkochte voeding die met 1 procent afnam in 2023. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023 van Wageningen Economic Research. Toch betekent dit niet dat de consument bewust meer duurzaam voedsel koopt. De verklaring van deze groei ligt bij de supermarkten, die in 2023 alleen nog minimaal Beter Leven 1 ster kipproducten verkochten.
Sturende rol van supermarkten werkt
Door de beslissing van supermarkten om sinds 2023 alleen maar kipproducten met minimaal Beter Leven 1 ster aan te bieden is de verkoop van deze categorie vorig jaar in volume met 23 procent gestegen. Wanneer krachtige partijen als supermarkten onder toenemende maatschappelijke druk meer duurzamere producten verkopen, dan blijkt dat dus heel effectief.
Grote verschillen tussen productcategorieën
De monitor Duurzaam Voedsel rapporteert alleen over producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk zoals o.a. ASC, MSC, Fair Trade, Beter Leven 1,2, en 3 sterren en On the way to PlanetProof. Vooral duurzaam geproduceerd vlees, vleeswaren en vis zaten in de lift. Daar tegenover was een daling te zien bij zuivel en eieren. Dit laat zien dat zonder beleidswijzigingen van supermarkten er eigenlijk bar weinig is gebeurd in 2023.
Dit is een origineel bericht van ING Bank
Ga naar alle berichten van deze organisatie.