'Ondernemers die nu tegen netcongestie aanlopen zijn te laat begonnen'

25 SEP 2024 11:02 | Windkracht5

Vanaf 2025 gaan in veertien steden zero emissie zones gelden, maar er worden steeds meer ontheffingen en vrijstellingen bedongen. Ondernemers die nu klagen dat zij niet kunnen elektrificeren door netcongestie, zijn echter simpelweg te laat begonnen. Sinds 2019 werken gemeenten aan de invoering van de zero emissie zones. Ondernemen betekent klaar zijn voor de toekomst. Wie nu nog niet klaar is voor de invoering van de zones heeft dus vijf jaar zitten dralen. 

Vieze lucht

Al jaren worden ondernemers geïnformeerd en voorbereid op de transitie naar emissieloze voertuigen, bijvoorbeeld via www.opwegnaarzes.nl en de helpdesks van de gemeentes. Een transitie die overigens hard nodig is voor de volksgezondheid. Vieze lucht is een grote veroorzaker van luchtweginfecties. In Amsterdam is becijferd dat kinderen die buiten spelen een hoeveelheid vieze lucht inademen die gelijk staat aan zes sigaretten per dag. Het is dus broodnodig om daar wat aan te doen. 

's Nachts wel ruimte op net

Netcongestie is een probleem, maar ondernemers die geen oplossingen vinden zijn geen echte ondernemers. Het volle stroomnet wordt te vaak als excuus gebruikt om vast te houden aan het bestaande. Er zijn tal van oplossingen denkbaar: ‘s nachts is er wel ruimte op het net, laadpalen kunnen beter gedeeld worden, er kunnen batterijen worden ingezet, klein starten en later bijbouwen. Nederland beschikt over de beste laadinfrastructuur ter wereld, dus daar kunnen ondernemers ook best tijdelijk gebruik van maken.

Kortom, alleen de bedrijven die aantoonbaar alles hebben geprobeerd, moeten nog wat meer tijd krijgen. Alle anderen kunnen prima overstappen, of moeten leven met het feit dat ze een aantal steden en gemeenten niet meer in mogen. 

Zwalkend beleid

Daarbij zorgen alle uitzonderingen voor een ongelijk speelveld voor ondernemers die wél zijn overgestapt op emissievrij vervoer. Hoewel schone lucht voor iedereen voorop zou moeten staan, voert de overheid zwalkend beleid. Bijvoorbeeld door afschaffen van aankoopsubsidies voor de elektrische voertuigen. Daarmee vormt het kabinet een blok aan het been van gemeenten die vooruit willen.

Nancy Kabalt-Groot is interim directeur, toezichthouder en commissaris in de energiesector

Meer binnen de rubriek Energie en brandstoffen