Jeroen Heijmans
De wereldwijde winkeldata van meer dan 1,5 miljard consumenten uit de online e-commerce systemen van Salesforce laten zien dat Black Friday verkopen wereldwijd zo'n 10 miljard dollar (of 5 procent) hoger waren dan vorig jaar. Ze kwamen uit op zo'n 74,4 miljard dollar totaal. 69 procent van die bestellingen kwam via mobiele apparaten, wat mogelijk komt doordat steeds meer mensen met hun telefoon betalingen doen. Het gebruik van 'mobile wallets' steeg namelijk met 41 procent ten opzichte van vorig jaar.
Qua kortingen lag het niveau wereldwijd 3 procent lager dan vorig jaar met een gemiddelde korting van 27 procent, echter in Nederland steeg het kortingsniveau naar een gemiddelde korting van 28 procent. De hoogste kortingen werden gegeven op kleding, verzorgings- en schoonheidsproducten, elektronica en speelgoed.
De vraag is nu echter of die hoge kortingen voldoende volume in verkopen gaan opleveren om cyberweek die nog tot en met Cyber Monday 2 december loopt, een succes te noemen. Als we alleen naar Black Friday in Nederland kijken, is dat nog niet het geval. Die cijfers laten namelijk ook zien dat er minder webverkeer was dan vorig jaar en dat de mensen die online kopen per transactie minder besteed hebben.
Dit is een origineel bericht van Salesforce
Ga naar alle berichten van deze organisatie.