Millie van der Heijden
Aanleiding:
CDA en NSC willen totaalverbod op kinderreclames: 'Kinderbrein is hier niet tegen bestand'
De recente toename van obesitas en zelfs darmkanker onder jongeren toont aan dat er iets fundamenteel mis is met onze leefomgeving. Als mensen op jonge leeftijd al ziek worden, zegt dat niet alleen iets over henzelf – het zegt alles over de wereld waarin we allemaal leven. Dit is geen kinderprobleem, maar een maatschappelijk probleem.
De omgeving is voor niemand gezond
Kinderen zijn kwetsbaar, maar niet de enigen die worden verleid. Alle Nederlanders ondervinden dagelijks invloed van marketing en bevinden zich in een omgeving met een enorm aanbod van ultrabewerkt voedsel. We spreken graag over keuzevrijheid, maar 80 procent van de voedselmarketing richt zich op ongezonde producten. Dat is geen vrije markt, dat is gedragsmanipulatie.
Tsunami van leefstijlgerelateerde ziekten
We hebben een algeheel verbod nodig op kindermarketing voor ongezonde voeding, tot 18 jaar. Maar dat is slechts het begin. Supermarkten, horecagelegenheden en andere plekken waar mensen voedsel en drinken kopen, spelen een cruciale rol in onze leefomgeving. Het aanbod van ongezonde voeding in de Nederlandse samenleving moet drastisch omlaag. De overheid moet ondernemers in de voedselindustrie verantwoordelijk stellen voor hun rol in het beïnvloeden van onze gezondheid.
Als dit niet gebeurt, blijven we dweilen met de kraan open en komt er een tsunami van allerlei leefstijlgerelateerde ziekten op ons af.
Dit is een origineel bericht van NGvV - Nederlands Genootschap van Vitalogen
Ga naar alle berichten van deze organisatie.