De Ledenraad van BOVAG heeft vandaag het cao-voorstel geaccepteerd dat de vakbonden in de jongste onderhandelingsronde deden en dat op 30 oktober heeft geleid tot een onderhandelingsakkoord.
Het onderhandelaarsakkoord is binnen BOVAG besproken met de afdelingsbesturen en met de cao-commissie en na hun positieve advies heeft de Ledenraad ingestemd met het voorstel voor een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (MvT). BOVAG heeft dat de vakbonden vandaag laten weten.
Het onderhandelingsakkoord is tot stand gekomen nadat de BOVAG-onderhandelingsdelegatie had ingestemd met het voorstel van de vakbonden om de lonen op 1 januari 2024 met 6 procent te verhogen en per 1 oktober 2024 nog eens structureel € 80 per maand. Per saldo betekent dat op jaarbasis een gemiddelde salarisstijging van 8,55 procent en dat is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van de afgesloten cao's in 2024 (tot en met november), dat op 7,1 procent ligt.
De BOVAG-bedrijven laten daarmee zien oog te hebben voor hun medewerkers en bereid zijn te helpen hun koopkracht te herstellen. De salarisverhoging komt bovendien boven op de verhogingen die individuele werkgevers hun medewerkers de afgelopen tijd hebben gegeven. In de sector MvT wordt namelijk veelal behoorlijk boven cao-norm betaald.
Vanuit CNV-gelederen heeft BOVAG inmiddels begrepen dat de leden niet akkoord gaan met het voorstel dat de vakbonden nota bene zélf op tafel hebben gelegd. Wat BOVAG betreft ligt er een goed en evenwichtig voorstel en BOVAG gaat er dan ook vanuit dat de vakbonden hun eigen voorstel gestand zullen doen.
De nieuwe cao gaat in principe met terugwerkende kracht in op 1 november 2023 en loopt 12 maanden. Het wachten is nog op het formele akkoord van de achterban van FNV en De Unie op het eigen onderhandelingsvoorstel.
Dit is een origineel bericht van BOVAG
Ga naar alle berichten van deze organisatie.