Dit is een expertquote van Dirk Mulder, Sector specialist Trade & Retail, ING
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Lidl verleidt klanten tot vegetarische keuze: 'Mensen gaan hierdoor overstag' | RTL Nieuws
Lidl gaat een deel van de vleesvervangers direct naast het vlees in de schappen leggen. Zo wil de supermarktketen testen of klanten eerder kiezen voor de vervangers. Het maken van duurzamere keuzes speelt een steeds belangrijkere rol bij het doen van boodschappen. Subtiele aanpassingen zoals het plaatsen van vleesvervangers in het vleesschap dragen bij aan een verhoogd bewustzijn en maken de keuze voor een duurzamer alternatief makkelijker.
Het beïnvloeden van gedrag aan de hand van subtiele aanpassingen in de omgeving wordt ‘nudging’ genoemd. Lidl past dit concept toe door vleesvervangers naast het vlees te presenteren.
De proef van Lidl kan succesvol uitpakken om twee redenen. Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje. Ten tweede wordt de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) genormaliseerd. Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen.
Nudging is geen nieuw fenomeen in de supermarkt. Toch verdient het initiatief van Lidl lof. Het is een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen. Vleesvervangers zichtbaarder maken in de winkel en de consumptie van deze producten normaliseren zijn positieve en noodzakelijke stappen op weg naar een duurzamere samenleving.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.