'Leiders in verzorgende sectoren moeten duidelijke grenzen stellen'

13 NOV 2024 08:13 | Charlotte van Asseldonk
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Charlotte Van Asseldonk

Aanleiding:
Ongewenst gedrag nog op werkvloer ondanks maatschappelijke campagnes

Bijna een op de vijf Nederlandse werknemers heeft het afgelopen jaar last gehad van ongewenst gedrag op de werkvloer. Leidinggevenden moeten daarom aandacht blijven schenken aan het stellen van grenzen. Helemaal in sectoren waar het zorgen voor anderen centraal staat, zoals de zorg, de horeca en het onderwijs. 

Leidinggevenden moeten heel helder maken waar professionals de rode lijn mogen trekken als zij te maken krijgen met respectloos of grensoverschrijdend gedrag van bijvoorbeeld patiënten, klanten of leerlingen. 

Zonder duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met ongepast gedrag, kunnen de grenzen van medewerkers worden overschreden. Dat leidt tot onveilige situaties.

Het welzijn van anderen staat voorop

Bij professionals die voor anderen zorgen, is dit extra belangrijk omdat deze medewerkers sterk zijn gericht op het welzijn van anderen. Het is niet altijd duidelijk waar de lijn ligt tussen goed voor een ander zorgen en voor zichzelf zorgen.

Wanneer de focus teveel op de ander ligt, kan er een cultuur ontstaan waarin onacceptabel gedrag wordt getolereerd uit vrees voor negatieve feedback. Dat kan gemakkelijk leiden tot onzekerheid en onduidelijkheid.

Duidelijke richtlijnen voor incidenten

Leidinggevenden moeten duidelijk aangeven wat acceptabel gedrag is en hoe medewerkers met incidenten om moeten gaan. Het moet voor medewerkers heel duidelijk zijn wanneer ze het contact kunnen beëindigen of de patiënt, klant of leerling mogen aanspreken op ongepast gedrag. 

Leidinggevenden moeten duidelijk maken dat respect voor medewerkers een prioriteit is en welk beleid er is bij incidenten. Alleen zo kunnen medewerkers zich ondersteund voelen en optimaal werken zonder onbeleefd of agressief gedrag te tolereren. 

Het is de taak van leidinggevenden om medewerkers te helpen grenzen te stellen en hen te beschermen tegen onveilige situaties.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen