De verslechterende mentale gezondheid in Nederland raakt ook het dagelijkse werk. Werkgevers hebben hierin een rol: zij moeten meer betrokken zijn bij het welzijn van hun mensen en ook zorgen voor duidelijkheid. Vooral steeds meer jongeren kampen met stress, somberheid of uitval. Dat werkt ook door in organisaties waar zij stage lopen, bijbanen hebben of starten met hun eerste baan. Op de werkvloer kan dit leiden tot vermoeidheid, terugtrekgedrag of fouten die zich opstapelen. Als de oorzaken daarvan onvoldoende worden gezien en besproken, en het bijvoorbeeld alleen over de gemaakte fouten gaat, bouwt de spanning steeds verder op en is de kans op uitval groot. Dat komt vaak voor.
Het effect van onvoldoende ingrijpen is duidelijk. Teams worden instabieler, de werkdruk die mensen ervaren stijgt en de kosten van verzuim lopen verder op. Vaak is dat een sluipend proces en komt de reactie daarop te laat op gang. Werkgevers doen er daarom goed aan om de tijd te nemen om zich in te leven in hun mensen en regelmatig te vragen hoe het met ze gaat. Mensen willen gezien en gehoord worden. Het gaat erom een cultuur te creëren waarin medewerkers durven aan te geven hoe het met ze gaat en ze aan de bel trekken als de stress te hoog oploopt. Leidinggevenden kunnen dan eerder ingrijpen, voordat mensen omvallen.
Ook duidelijkheid helpt. Onzekerheid over verwachtingen, taken of toekomstperspectief vergroot stress. In veel teams zijn medewerkers niet overbelast door de hoeveelheid van het werk, maar door het ontbreken van duidelijkheid. Een werkgever kan direct verschil maken door glashelder te zijn over prioriteiten, verwachtingen en grenzen.
Werkgevers doen er dus goed aan om minder weg te kijken en om duidelijkheid te scheppen. Zo voorkomen zij dat mensen uitvallen, versterken zij hun teams en blijft de organisatie gezond.