Sjuk Akkerman
Aanleiding:
Duitse toeristen schrikken van prijzen aan Nederlandse kust | De Telegraaf
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding.
De prijsstijgingen zijn een gevolg van inflatie, hogere inkoop- en energiekosten en stijgende lonen in de horeca. In 2024 stegen horecaprijzen gemiddeld met 6 procent, en ook dit jaar wordt een stijging van 5 procent verwacht. Begin 2025 kregen horecamedewerkers 2,5 procent loonsverhoging, en per 1 juli nog eens 1 procent. Daarbovenop komt per 1 januari 2026 een btw-verhoging op logies van 9 procent naar 21 procent, wat hotelkamers en vakantiehuisjes 11 procent duurder maakt.
De hoge prijzen kunnen buitenlandse toeristen afschrikken. Zij wijken mogelijk uit naar goedkopere bestemmingen of blijven in eigen land. Duitse toeristen bijvoorbeeld klagen al over de sterk gestegen prijzen in populaire badplaatsen als Scheveningen en Egmond aan Zee. Het wegblijven van toeristen raakt niet alleen de toeristische sector, maar ook de lokale economie.
Om aantrekkelijk te blijven moet de horecasector inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Toeristen zijn bereid te betalen, maar verwachten daar dan ook iets voor terug. Investeren in gastvrijheid, service en beleving blijft dan ook essentieel. Ook gemeenten kunnen bijdragen door parkeer- en belastingbeleid te herzien. Denk aan dagpassen of korting bij langer verblijf.
Zonder ingrijpen bestaat het risico dat buitenlandse toeristen in eigen land blijven of uitwijken naar goedkopere bestemmingen, wat leidt tot omzetverlies en mogelijk zelfs sluiting van horecazaken.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.