Charlotte Van Asseldonk
Aanleiding:
Nederlanders geven hun werkgever een dikke voldoende
Nederlandse werknemers beoordelen hun werkgever gemiddeld met een 7,6. Dat blijkt uit recent onderzoek van Markteffect. Ze waarderen de sfeer, de collega’s, het werk én het leiderschap.
Het is een prettig en terecht tegengeluid tussen alle verhalen over slechte leiders en slecht leiderschap. Leiders staan vol in de wind en krijgen vaak de schuld als er zaken mis gaan, ook al is het buiten hun invloedssfeer.
Succesfactoren
Leidinggevenden doen er goed aan de basisbehoeften van hun mensen te kennen. Hoe beter leiders die vervullen, hoe succesvoller ze zijn. Het gaat daarbij om vier behoeften: vertrouwen, compassie, duidelijkheid en perspectief.
Vertrouwen betekent dat leidinggevenden moeten zeggen wat ze doen, en doen wat ze zeggen. Afspraken nakomen, transparant en eerlijk zijn zorgt voor vertrouwen.
Compassie gaat erover dat medewerkers zich gezien en gehoord willen voelen. Leidinggevenden moeten dus oprechte interesse tonen in hun mensen.
Duidelijkheid betekent: heldere doelen, kaders en verwachtingen uit te spreken.
En tenslotte, door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst en wat het werk beter of betekenisvoller maakt en welke kansen er zijn, krijgen werknemers een duidelijk perspectief.
Dagelijkse inspanning
Vaak zijn de agenda’s van leidinggevenden snel gevuld met operationele zaken en met brandjes blussen. Hoe beter het hen lukt om wél tijd en aandacht te investeren in het voorzien in de vier basisbehoeften, hoe beter zij hun rol als leider vervullen.
Dat is belangrijk, want goed leiderschap maakt in alle organisaties echt een verschil.
Dit is een origineel bericht van Charlotte van Asseldonk
Ga naar alle berichten van deze organisatie.