'Werknemers moeten kunnen rekenen op zichtbare, beschikbare leiders'

23 APR 2025 11:17 | Charlotte van Asseldonk
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Charlotte Van Asseldonk

Aanleiding:
Kostenbesparing ABN Amro schokt personeel: ‘Slecht doordacht’

Bij ABN AMRO zijn medewerkers geschokt. Niet alleen door het besluit om tijdelijke krachten te laten gaan, maar vooral door de manier waarop dat is gebracht: via een mededeling op intranet. Hun reactie is logisch, want in moeilijke tijden moeten werknemers kunnen rekenen op leiders die zichtbaar en beschikbaar zijn. 

Bij slecht nieuws moeten leiders de communicatie niet regelen via e-mails, intranet of woordvoerders. Zij moeten het zelf brengen, op een persoonlijke manier. Ze moeten zich laten zien en laten horen. Zo kunnen medewerkers voelen dat hun leiders er zijn, met helderheid én menselijkheid.

Belangrijk is dat leiders duidelijk uitleggen waarom de ingrijpende maatregelen nodig zijn. Ook moeten zij oog hebben voor en ruimte geven aan alle emoties die opkomen bij werknemers. 

Medewerkers zijn heus wel in staat om slecht nieuws te ontvangen en te accepteren, zolang het verhaal maar klopt. Eromheen draaien werkt niet. Wat daarbij heel belangrijk is, is dat leiders ook laten zien wat zij zelf inleveren. Daarmee vergroten ze niet alleen het draagvlak, maar ook hun geloofwaardigheid.

Kortom: in moeilijke tijden moeten leiders zich duidelijk uitspreken, hun ongemak delen en zichtbaar blijven. Dat is solide leiderschap en geeft vertrouwen. Op vertrouwen kan niemand bezuinigen.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen