Charlotte Van Asseldonk
Aanleiding:
Helft managers vindt eigen strategie onvoldoende inspirerend en begrijpelijk
Veel managers vinden de strategie vanuit de top van hun organisatie onvoldoende inspirerend. Ook vinden zij het niet helder en uitvoerbaar genoeg. Dat blijkt uit onderzoek van strategiebureau Branddoctors.
Dit legt een belangrijk punt bloot: er is veel verwarring over wat inspirerend leiderschap is. Leiders denken dikwijls dat hier grote vergezichten voor nodig zijn, wat in de praktijk leidt tot te vage, complexe plannen. Ook zien zij het als hun taak om overal steeds draagvlak voor te krijgen; alle neuzen moeten dezelfde kant op staan.
De werkelijke kracht van leiderschap ligt niet in ‘inspireren’. Ook is het niet nodig om iedereen continu overal bij te betrekken en steeds consensus na te streven.
Waar goed leiderschap wel om gaat, is het bieden van een duidelijke en logische koers. Een koers die goed is voor de organisatie en die overtuigt door eenvoud en uitvoerbaarheid. Zo’n koers zorgt bij medewerkers voor vertrouwen en energie. Mensen willen weten wat van hen verwacht wordt en wat de bedoeling is. Aan managers en teamleiders de taak om de koers te vertalen naar acties en concreet gedrag.
Leiders aan de top moeten daarom niet alleen stoppen met het maken van complexe en vage plannen en het creëren van draagvlak, ze moeten ook minder tijd besteden aan operationele taken en het blussen van brandjes. Alleen zo kunnen zij doen waarvoor zij zijn aangenomen: het bedenken, uitdragen en bewaken van een heldere, uitvoerbare koers. Leiders die dat goed doen, zullen door hun mensen als inspirerend worden ervaren.
Dit is een origineel bericht van Charlotte van Asseldonk
Ga naar alle berichten van deze organisatie.