Onder hoge prestatiedruk is het belangrijk dat leiders naar zichzelf kijken en niet alleen naar de cijfers en de prestaties van hun medewerkers. De eerste vraag is: heb ik voldoende oog voor mijn medewerkers?
Een van de basisbehoeften van medewerkers is compassie. Ieder mens wil zich gezien en gehoord voelen, juist als de verwachtingen hoog zijn. Leiders moeten zichzelf managen om daar altijd invulling aan te kunnen blijven geven. Dit is primair de taak en verantwoordelijkheid van een leider, niet van de HR-afdeling.
Wanneer er veel wordt gevraagd, schieten managers vaak in de ‘overleefstand’. Ze kijken alleen nog naar de inhoud en de resultaten. Ze willen overal controle op hebben, gaan drammen, werken mee in de operatie en lopen zo medewerkers in de weg. Of ze werken zo hard dat ze onzichtbaar en onbereikbaar worden voor hun team.
Het is belangrijk dat leiders goed weten wat er bij henzelf gebeurt als de prestatiedruk hoog is, en wat het effect daarvan is op de medewerkers. Als een leider dat snapt, kan hij bewust kiezen voor ander gedrag, waarbij de mens achter de medewerker zichtbaar blijft. Dan is de manager niet langer een obstakel, maar juist de aanjager van zijn team.
