Dit is een expertquote van Ceel Elemans, Sector specialist Food, ING
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Verslaafd aan vlees: we willen wel stoppen, maar kúnnen het niet: ‘Grootschalig ingrijpen is nodig’ | Binnenland | AD.nl
We lijken in Nederland niet zonder vlees te kunnen. Al sinds jaar en dag blijft de Nederlandse jaarlijkse consumptie van vlees op een gelijk niveau van ongeveer 38 kilo per persoon per jaar. Weliswaar zitten in vlees belangrijke bouwstoffen, maar wanneer de consument zich zou houden aan het voedingsadvies in de Schijf van Vijf zou dat al leiden tot een 40 procent lagere vleesconsumptie.
Minder vleesconsumptie leidt tot een lagere belasting van het milieu, maar dat minderen gaat niet vanzelf. Consistente en goede voorlichting door overheid en bedrijven zijn daarvoor nodig. Dat gebeurt nu niet of nauwelijks. Een gemiste kans, want het kan wel bijdragen aan een gewenste gedragsverandering.
Cijfers laten zien dat ingebakken gewoontes moeilijk zijn te veranderen. Daar gaat wel een generatie overheen. Ook de toenemende belangstelling voor plantaardige vleesvervangers draagt niet bij aan een lagere vleesconsumptie. Daar komt bij dat de groeiverwachting voor de nog steeds relatieve kleine markt van plantaardige vleesvervangers (nu 2 procent) door marktexperts naar beneden is aangepast, vanwege de relatief hoge kosten en vraagtekens over de kwaliteit van het product. De consument stelt steeds meer vragen over allerlei toevoegingen in deze producten.
Enquêtes over gezonder eten presenteren hetzelfde beeld, de consument komt maar heel traag in beweging. Gedragsverandering vraagt om impactvolle voorlichtingscampagnes. Nu wordt de consument vooral in de verleiding gebracht tot het eten van vlees. De ‘kiloknallers’ komen niet meer voorbij, maar nog steeds wordt de consument met veel aanbiedingen verleid tot het eten van vlees.
Een campagne die aangeeft wat de milieu-impact is van een overmaat aan vlees, kan ervoor zorgen dat consumenten bewuster gaan kiezen voor alternatieven, in welke vorm dan ook, of gaan minderen. De beweging naar een duurzamer eetpatroon kan met goede, aansprekende voorlichting dus mogelijk wel van de grond komen. Het is alleen maar goed voor de sector wanneer de vleesconsumptie een dalende tendens gaat laten zien. Bij verder uitblijven, kunnen minder vrijblijvende maatregelen de volgende stap zijn.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.