De drukte op de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam vraagt om meer regie en professionalisering. Zeeschepen, binnenvaartschepen, passagiersschepen, pleziervaart en watertaxi’s varen kriskras door elkaar. Veilig personenvervoer over het water kan alleen als alle schippers zich bewust zijn van hun vaargedrag, als de vaarweg duidelijker ingericht is en als iedereen zich aan de regels houdt. Dit concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na onderzoek van een voorval van 21 juli 2022 waarbij een rondvaartboot en een watertaxi bij de Erasmusbrug met elkaar in aanvaring kwamen.
Consequent aandacht voor vaargedrag van schippers
De Onderzoeksraad beveelt Watertaxi Rotterdam aan om consequent aandacht te geven aan het vaargedrag van de schippers en het naleven van regels. Schippers moeten bijvoorbeeld meer training krijgen en minder afgeleid worden. Verder beveelt de Onderzoeksraad aan om de Nieuwe Maas minder complex in te richten. Hiervoor zijn de Havenmeester Rotterdam en de gemeente Rotterdam aan zet, samen met gebruikers als Watertaxi Rotterdam, Koninklijke Spido en Waterbus. Ook moet er een duidelijker wettelijk kader komen om op het naleven van regels te handhaven, bijvoorbeeld over wie waar en met welke snelheid mag varen.
Samen werk maken van veiligheid
Erica Bakkum, raadslid: ‘Dagelijks worden er in hartje Rotterdam veel passagiers vervoerd over de Nieuwe Maas. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig gebeurt. Schippers van watertaxi’s moeten zich bewust zijn van hun grote verantwoordelijkheid. Er zijn allerlei regels en procedures maar het vaargedrag van de schippers wijkt daar regelmatig van af. Gedrag verander je niet met regels alleen. De veiligheid voor passagiers op een watertaxi is op dit moment minder goed gewaarborgd. De betrokken partijen moeten echt met elkaar aan de slag om werk te maken van veiligheid’.
Opnieuw voorval met watertaxi
Dit is het tweede onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in korte tijd naar een voorval waarbij een watertaxi betrokken was; in december 2023 werd het onderzoek gepubliceerd over het voorval in het Schuitengat bij Terschelling. Erica Bakkum: ‘In korte tijd 2 ingrijpende voorvallen met watertaxi’s geeft aan hoe urgent de situatie is. Het is dan ook een goede zaak dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat het belang erkent van duidelijke wet- en regelgeving voor veiligheid op de vaarwegen. Op dit moment zijn er te weinig eisen waaraan deze kleine snelle motorboten moeten voldoen.’
Het voorval in het kort
Op de Nieuwe Maas nabij de Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam kwamen op 21 juli 2022 rond 13.00 uur de havenrondvaartboot Marco Polo en de snelle watertaxi MSTX 21 met elkaar in aanvaring. De schipper en 5 passagiers van de watertaxi kwamen onder de omgeslagen watertaxi in een luchtbel terecht. Na 9 minuten konden zij dankzij de hulp van een andere watertaxi via de achterzijde uit de watertaxi komen. Kort hierna zonk de watertaxi. Een van de passagiers heeft botbreuken opgelopen. De watertaxi is verloren gegaan. De Marco Polo had lichte materiële schade.
Dit is een origineel bericht van Onderzoeksraad voor Veiligheid
Ga naar alle berichten van deze organisatie.