'Autoverkopen voorlopig niet terug op niveau van voor corona'

05 JUL 2024 09:05 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Erik Slaaf

Aanleiding:
Minder nieuwe auto’s verkocht in het eerste helft van het jaar

De verkoop van nieuwe personenauto’s ligt nog niet op het niveau van voor corona. In de jaren 2018-2019 werden rond de 450.000 auto’s verkocht. Na de coronadip zijn de verkoopaantallen het afgelopen jaar gestegen naar circa 370.000 auto’s. Ondanks de stijging is dat een afname van maar liefst 18 procent. 

Toch is het de vraag of deze aantallen ook volgend jaar gehaald kunnen worden. De hoge vervangingsvraag vanuit de zakelijke leasemarkt geeft een boost aan de verkoopcijfers in 2023 en 2024. Maar deze vraag zal in de periode 2025-2027 aanzienlijk lager komen te liggen. Dat zet de verkoopaantallen van nieuwe personenauto’s verder onder druk.

Zakelijke leasemarkt drijvende kracht

De zakelijke leasemarkt speelt een belangrijke rol in de verkoopaantallen van nieuwe auto’s. Zo werd in 2023 één op twee nieuw verkochte auto’s in een zakelijk leasecontract ondergebracht volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Door de gunstige bijtellingsregeling (maximaal 5 jaar geldig) is er een natuurlijke vervangingsvraag naar nieuwe personenauto’s.

Het aantal afgesloten zakelijke leasecontracten is echter in de periode 2020-2022 aanzienlijk lager dan in de jaren 2018-2019. Hierdoor profiteert de automarkt de komende jaren niet van een hoge zakelijke vervangingsvraag.

Particuliere autobezitter wacht af

Zonder de particuliere autobezitter gaat het dus niet lukken om de verkoopaantallen op het huidige niveau te houden, maar vanuit de particuliere markt blijft de vraag naar nieuwe auto’s achter. Particulieren lijken af te wachten tot een geschikt koopmoment.

Betaalbare elektrische auto’s kunnen een boost geven aan de nieuwverkoop. Maar de instapmodellen komen voorlopig nog uit China en worden door de hoge importheffingen minder aantrekkelijk om te kopen. Daarnaast ligt de rente in vergelijking tot de afgelopen jaren relatief hoog. Met als gevolg dat de maandelijkse kosten van een private leasecontract zijn gestegen. Hierdoor staat de aanjagersrol van private lease voor nieuwe verkoop onder druk.

Erik Slaaf is sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren