Dit is een expertquote van Machiel Bode, Sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Opnieuw stormloop op subsidie e-trucks, AanZET-loket alweer dicht | NT
Het snel en ruim overtekenen van Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) laat zien dat er al veel bedrijven zijn die hun koploperschap op verduurzaming serieus nemen. Het is van groot belang dat zero-emissie sneller kostenconcurrerend wordt. Aankoopsubsidies en belastingvoordelen dragen daaraan bij. Dat pleit voor verruiming van de subsidiemogelijkheden en de terugsluis van de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing in 2024, zoals door Transport en Logistiek Nederland is gesteld. Ook de RAI Vereniging pleit ervoor duurzame transportondernemers financieel te ondersteunen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) zegt op zoek te gaan naar extra geld om meer ondernemers te kunnen ondersteunen.
Er zijn veel transportbedrijven in Nederland en voor veel transportbedrijven is de aanschaf van zero-emissie voertuigen nog een stap te ver, aangezien de aanschafkosten voor dit soort voertuigen hoog zijn, de actieradius beperkt is en de oplaad- en tankvoorzieningen nog ondermaats zijn. Dat betekent echter niet dat iedereen achterover kan leunen.
Transportbedrijven moeten juist aan de slag met zero-emissievervoer om ervaringen op te doen en te delen. Het gaat dan ook om inzicht te krijgen in de reële infrastructuurbehoefte, operationele kosten en realistische tijdlijnen. Op die manier wordt het voor zowel opdrachtgevers als beleidsmakers duidelijk hoe het samen gerealiseerd kan worden en wat erbij komt kijken. Niet in de laatste plaats wordt het belang van het versterken van de capaciteit van het elektriciteitsnet en de overige zero-emissie-infrastructuur nog duidelijker. Want als alles op zijn plaats valt geldt nog steeds, als je niet kan laden kan er ook niet (elektrisch) gereden worden.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.