De afgelopen week was er veel te lezen op ANP Persportaal over het gebruik van kunstmatige intelligentie. ANP Business maakte een selectie.
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) kan voortaan met behulp van kunstmatige intelligentie de leeftijd van modellen in alcoholreclames toetsen. Volgens de regels mag een adverteerder voor een reclame namelijk geen mensen inhuren die jonger lijken dan 25 jaar. De organisatie heeft daarom een AI-tool ontwikkeld die de stichting en adverteerders daarover uitsluitsel kan geven.
Steeds meer Nederlanders gebruiken generatieve AI- en Large Language Model (LLM)-tools zoals ChatGPT en Google Bard op het werk. “Dit is niet verwonderlijk, aangezien AI een krachtige tool is die de menselijke creativiteit vergroot en de productiviteit kan verhogen. Wel moeten bedrijven oppassen dat werknemers geen gevoelige informatie invoeren.” Pieter Jansen van Darktrace legt het uit in een expertquote.
Het ondernemersplatform Gekko heeft een AI-belastingadviseur, de GekkoBot gelanceerd. De chatbot is een praktische toepassing van het Large Language Model van ChatGPT. Hiermee kunnen ondernemers op de website van Gekko fiscaal advies inwinnen over belastingen.
Dit is een origineel bericht van ANP Persportaal
Ga naar alle berichten van deze organisatie.