Van maandag 2 oktober tot en met zaterdag 7 oktober is het de Week van de Toegankelijkheid. ANP Business selecteerde een aantal persberichten over deze week en dit onderwerp.
Het thema van dit jaar is: toegankelijkheid loont. Organisator Ieder(in) roept ondernemers op om een activiteit te organiseren rondom inclusie van mensen met een beperking. Met een toegankelijk en begrijpelijk aanbod van producten en diensten, kunnen ondernemers meer klanten en een groter marktaandeel bereiken.
Anno 2023 kunnen mensen met een beperking of chronische ziekte nog steeds niet op voet van gelijkheid meedoen aan de samenleving. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen roept Ieder(in) de politieke partijen op daar eindelijk verandering in te brengen. In de oproep ‘Kies voor een toegankelijk Nederland’ pleit de koepelorganisatie voor drastische veranderingen op het gebied van bestaanszekerheid, zorg en rechtsgelijkheid.
In een nieuwe online campagne vragen cabaretier Vincent Bijlo (blind) en ‘blindfluencer’ en toekomstig burgemeester Tjarda Struik (ernstig slechtziend) aandacht voor de problemen waar mensen met een visuele beperking mee kampen. In een aantal campagnevideo’s spreken Vincent en Tjarda over hun persoonlijke, pijnlijke ervaringen. De campagne wordt gelanceerd in de Week van de Toegankelijkheid.
Ook het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) vraagt aandacht voor dit onderwerp. De organisatie doet samen met studentenorganisaties een oproep voor toegankelijke introductieweken. De initiatiefnemers vragen de organisatoren om in deze weken rekening te houden met jongeren met een hulpvraag. Dit zijn bijvoorbeeld jongeren die in een rolstoel zitten, een chronische ziekte hebben of met een mentale uitdaging zoals angstklachten kampen. Daarnaast signaleren de organisaties dat mbo-studenten nog niet overal welkom zijn.
Dit is een origineel bericht van ANP Persportaal
Ga naar alle berichten van deze organisatie.