'Beschouw transparantie in lonen niet als verplichting, maar als goed werkgeverschap'

19 NOV 2024 11:20 | Mercer
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Derk Koole

Aanleiding:
Vakbond eist dat Heineken open is over salarissen van mannen en vrouwen | Economie | NU.nl

Vakbond CNV eist dat Heineken inzicht geeft in de verschillen tussen de salarissen van mannelijke en vrouwelijke werknemers. Het is voor het eerst dat een vakbond deze eis stelt in een ultimatum. Een logische stap, want uit onderzoek van Mercer blijkt dat 78 procent van de werknemers vindt dat transparantie over salaris het vertrouwen in de organisatie vergroot.

Nieuwe wetgeving

Vanaf 2026 geldt in Europa de EU Pay Transparency-wetgeving. Die verplicht werkgevers niet alleen om te rapporteren over beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, maar ook om er wat aan te doen. Het recent gepubliceerde Pay Transparency Rapport van Mercer laat zien hoe belangrijk het is dat organisaties aan deze op handen zijnde wetgeving gaan voldoen. Het draagt namelijk ook bij aan de perceptie die huidige én toekomstige werknemers van hun werkgever hebben.

Werknemers zijn steeds vaker op zoek naar transparantie en eerlijkheid in beloningsstructuren. Daarom is het van essentieel belang dat werkgevers de nieuwe wetgeving niet zien als een 'check the box'-activiteit, maar als een kans om een sterke, transparante werkcultuur te creëren. In de huidige krappe arbeidsmarkt helpt het hen om zich te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever.

Goed werkgeverschap

Het rapport van Mercer laat zien dat transparantie in beloning bij 78 procent van de werknemers het vertrouwen in de organisatie vergroot. Daarnaast geeft 65 procent aan eerder geneigd te zijn om bij een werkgever te blijven die open is over beloningsstructuren. Deze cijfers onderstrepen de noodzaak voor werkgevers om transparantie niet alleen als een wettelijke verplichting te beschouwen, maar als een strategisch instrument voor goed werkgeverschap.

Door openhartig te communiceren over het beloningsbeleid en de beloningscriteria winnen werkgevers het vertrouwen van hun medewerkers en vergroten ze hun betrokkenheid. Dat is niet alleen goed voor de medewerkers, maar ook voor de organisatie als geheel. Werkgevers zullen daarom proactief aan de slag moeten met het omarmen van transparantie en dat als kernwaarde moeten gaan zien voor hun organisatie.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen