Den Haag - Guide MICHELIN, samen met acht regionale toerismeorganisaties en Österreich Werbung, kondigt op 15 februari de terugkeer aan van de gerenommeerde restaurantgids voor heel Oostenrijk. De nieuwe Oostenrijkse selectie van toprestaurants zal vanaf 2025 worden gepubliceerd. Guide MICHELIN was in 2009 voor het laatst actief in heel Oostenrijk. De nieuwe verbintenis komt voort uit de nationale toerismestrategie ‘Plan T’, die de duurzame versterking van de positionering van Oostenrijk als culinaire bestemming omvat.
Oostenrijk: een veelzijdige culinaire bestemming
Een sterke positionering van een culinaire bestemming is een effectieve hefboom voor de hoogwaardige verdere ontwikkeling van een toeristische locatie en is niet alleen een stimulans voor gasten, maar ook voor toptalenten in het toerisme. Juist daarom zet Österreich Werbung zich samen met de provinciale toeristische organisaties in om de Oostenrijkse keuken te positioneren als duurzaam, hoogwaardig en eigentijds. De samenwerking met de gerenommeerde wereldwijde partner Guide MICHELIN is een van de activiteiten om Oostenrijk nog zichtbaarder te maken op de internationale gastronomische kaart.
Oostenrijk wordt gekenmerkt door een unieke culinaire diversiteit. De keuken heeft een sterke geschiedenis - gekenmerkt door landschap, cultuur en tijdgeest. Ze is divers, van kroegcultuur tot fine dining.
"De keuken van Oostenrijk is net zo divers als Oostenrijk zelf: Een combinatie van moderniteit en traditie, stad en platteland en het klassieke met het gedurfde. De terugkeer van de MICHELIN Guide is een geweldige internationale kans voor alle Oostenrijkse etablissementen, omdat culinaire gasten een bijzonder aantrekkelijke doelgroep vormen. Ik wil graag de acht provinciale toeristische organisaties en de vertegenwoordigers van de industrie in de Oostenrijkse Federale Economische Kamer bedanken voor het mogelijk maken van deze samenwerking," zegt Astrid Steharnig-Staudinger, Managing Director van de Österreich Werbung.
Guide MICHELIN trok zich in 2009 grotendeels terug van de Oostenrijkse markt. In voorgaande jaren was Oostenrijk vertegenwoordigd in de Main Cities of Europe Selection met de steden Wenen en Salzburg. Het testsysteem van de restaurantGuide wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid en compromisloze kwaliteitsnormen en heeft zich daarmee in de loop der decennia gevestigd als de meest veeleisende beoordelingsstandaard voor topgastronomie op internationaal niveau.
De besprekingen met Guide MICHELIN hebben nu geresulteerd in een volledige terugkeer op de binnenlandse markt. Het project wordt gefinancierd door Österreich Werbung en de acht deelnemende regionale toerismeorganisaties: Niederösterreich-Werbung, Oberösterreich Tourismus, Burgenland Tourismus, Kärnten Werbung, Steiermark Tourismus, SalzburgerLand Tourismus, Tirol Werbung en Vorarlberg Tourismus. Het engagement van Guide MICHELIN is ook gebaseerd op een brede consensus onder de parlementaire partijen: In de Commissie Toerisme van oktober 2023 werd een motie voor een snelle afronding van de onderhandelingen met Guide MICHELIN unaniem aangenomen.
Zoals gebruikelijk is er een marketingsamenwerking tussen Guide MICHELIN en de Oostenrijkse partners; alle tests en hun resultaten staan hier volledig los van.
Mario Pulker, voorzitter van de Vereniging voor Gastronomie van de Oostenrijkse Kamer van Koophandel, is ook zeer verheugd over de terugkeer van de Guide MICHELIN: "Dit is een duidelijk teken van de uitstekende kwaliteit en diversiteit van de gastronomische scene in heel Oostenrijk. Voor lokale bedrijven biedt de aanwezigheid van de MICHELIN-Guide een waardevolle kans om hun culinaire creaties en producten van hoge kwaliteit te presenteren aan een internationaal publiek. De onderscheidingen en sterren zijn een wereldwijd erkend kwaliteitszegel dat veel vertrouwen geniet bij de gasten. De MICHELIN Guide is uiteindelijk ook een trendsetter die helpt om nieuw talent te ontdekken en internationaal bekend te maken. Dit levert ook een belangrijke bijdrage aan de verdere ontwikkeling en imagoversterking van de hele Oostenrijkse gastronomiescene."
Dit is een origineel bericht van Österreich Werbung Amsterdam
Ga naar alle berichten van deze organisatie.