'Populariteit fast fashion bedrijven kan geremd worden met boete'

09 APR 2024 11:02 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Dirk Mulder

Aanleiding:
Webwinkel SHEIN verdubbelt winst met zeer goedkope fast fashion | Economie | NU.nl

Recent werd bekend gemaakt dat fast fashion webwinkel SHEIN de winst meer dan heeft verdubbeld. Het succes van webwinkel Temu is al even groot. De groei van deze bedrijven wordt nu vooral gerealiseerd in de VS, maar Europa volgt snel. Een wet die de aankoop van fast fashion beboet is nodig om de impact van de mode-industrie op het milieu terug te brengen. 

In Frankrijk bijvoorbeeld heeft het Franse Lagerhuis onlangs ingestemd met een voorstel dat boetes voor fast fashion mogelijk maakt. Het wachten is alleen nog op akkoord van de Franse Senaat. Als dat akkoord er komt is de verwachting dat de Franse consument vanaf 2025 een heffing van 5 euro moet betalen bij aankoop van een fast fashion kledingstuk. In de toekomst kan deze heffing oplopen tot 10 euro.

De opbrengst van deze heffingen zal door de Franse overheid worden gebruikt om te investeren in duurzame modemerken. Het is denkbaar dat Franse consumenten in de toekomst korting krijgen op kleding die op een verantwoorde manier is geproduceerd.

Er is veel kritiek op bedrijven als SHEIN en Temu. De belangrijkste kritiek is het aanzetten tot consumeren zonder aandacht voor duurzaamheid en milieu. Het enorme aanbod aan goedkope producten stimuleert consumenten om te blijven kopen, waardoor de kledingindustrie nieuwe producten blijft produceren. Dat heeft een negatief effect op het milieu.

Nederland doet er goed aan een voorbeeld te nemen aan het wetsvoorstel waaraan Frankrijk werkt. Enerzijds kan het beboeten van fast fashion het consumptiegedrag verminderen en daarmee ook de productie. Anderzijds kan de opbrengst gebruikt worden om de verduurzaming van de sector te stimuleren. Een Europees wetsvoorstel zou de voorkeur hebben om een gelijk speelveld te creëren, maar de ervaring leert dat dit doorgaans lange trajecten zijn. Het zou daarom verstandig zijn hier niet op te wachten en als Nederland een koploper te zijn.

Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt