Anders(om) denken bij het vinden, verbinden en loslaten van talent
VMN Media en auteur Stefanie Stam hebben het boek met de titel ‘Hoe dan? Anders(om) denken bij het vinden, verbinden en loslaten van talent’ uitgegeven. Stam: “Het is een praktisch werkboek geworden. Vol inspirerende voorbeelden, concrete tips en opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt in je eigen organisatie.”
Stam zag in de afgelopen twintig jaar in de meest uiteenlopende HR-rollen en branches organisaties van binnen en buiten. Van bouw en techniek tot aan e-commerce en van zorg tot aan onderwijs. In 2012 begon ze voor zichzelf. “Rond 2015 kwam ik in aanraking met de wereld van onlinemarketing en e-commerce. Daarin zag ik een kans om marketingtechnieken te gebruiken in HR. De reden erachter is simpel: het vinden van nieuwe medewerkers is één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Je kunt tegenwoordig zelfs zeggen dat je pas dienstverlening of producten kunt leveren, als je daarvoor de medewerkers hebt. Daarbij vissen we allemaal in dezelfde vijver en is talent extreem schaars. Als we dat weten, waarom passen we dan geen succesvolle technieken uit de marketing en e-commerce toe bij het vinden van talent?”
Hoe ziet de reis van organisatie en talent eruit?
In de zoektocht kwam Stam vervolgens tal van artikelen tegen. “Maar geen enkel artikel ging over hoe je dat zou kunnen doen. Die hoe-vraag leek me bij uitstek geschikt om verder te onderzoeken. Mijn verwondering over die vraag én andere vragen heb ik dus met het schrijven van mijn boek opgepakt.” Zoals er in marketing een klantreis bestaat, bestaat er volgens Stam ook zoiets als de reis die een talent en een organisatie samen afleggen. “Die reis bestaat uit verschillende fases. Organisaties proberen talenten te vinden, talenten te verbinden aan de organisatie en uiteindelijk laten organisaties ook weer talenten los. Je zou voor al die onderdelen een plan willen hebben. Hoe ziet de ideale talentreis eruit?”
Hoe dan? Zo dus!
Stam wil HR, marketeers én leidinggevenden binnen organisaties anders laten kijken en denken. “Maar ik hoop vooral dat ze het na het lezen van mijn boek, een praktische gids, het anders gaan doen. Pak de voorbeelden, tips en opdrachten erbij om daadwerkelijk anders te gaan doen bij het vinden, verbinden en loslaten van medewerkers. Daar kun je morgen al mee aan de slag. Denk aan de vertaling van de principes van de e-commerce naar het bereiken van talent. Of aan de onderbelichte keerzijde van de ‘werkgelukmedaille’ met tips over hoe je je medewerkers helpt hun geldzorgen de baas te worden.”
Of het loslaten van traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken. Stam: “Plan in plaats hiervan een eigentijdse gesprekscyclus. Ook staat in het boek hoe je leert functieprofielen te schrijven waar medewerkers wél zin van krijgen om te werken. Daarnaast vertel ik hoe je kunt voorkomen dat het sollicitatieproces een zenuwslopende hindernisbaan wordt. De lezer heeft zo voldoende munitie voor een eerste stap. En het is altijd het juiste moment voor een eerste stap.”
Algemene informatie:
Dit is een origineel bericht van B + B Vakmedianet Groep B.V. / VMN Media
Ga naar alle berichten van deze organisatie.