Boek Innovatiefeest
“De symfonie van samenwerking is de essentie van een geslaagd innovatiefeest”
VMN Media en Matthijs Bos hebben onlangs het boek met de titel ‘Innovatiefeest’ uitgegeven. “Een goed feest vraagt om een goede organisatie. Hetzelfde geldt ook voor een innovatieproces.”
Innoveren is broodnodig, maar brengt spanningen met zich mee. De bestaande processen moeten in stand blijven, terwijl vernieuwen noodzakelijk is. Managers moeten hun aandacht en middelen daarover verdelen. “Daarin moet je de balans vinden.” Hoe doe je dat? Bos, registercontroller en managementadviseur, producer van dancemuziek en bezig met zijn promotieonderzoek over innovatiespanningen, geeft antwoord op deze vraag. “In mijn boek beschrijf ik hoe je als organisatie door een gestructureerde combinatie van vernieuwen en in stand houden de strijd met de flitsende start-ups wint. Daarbij is het zaak dat je een juiste mindset ontwikkelt, zodat er creatieve vonkjes ontstaan. Hiervoor heb je een context nodig waarin je met briljante ideeën waarde toevoegt voor je klanten.”
Wens in vervulling gegaan
“Alles wat ik de afgelopen vijftien jaar heb meegemaakt en geleerd, heb ik samengebracht in mijn boek. Met het verschijnen van dit boek is een wens van mij in vervulling gegaan”, vervolgt Bos. “Er is veel geschreven over het onderwerp innovatie, maar er is nog veel onbekend over hoe bedrijven echt innoveren. Dat probeer ik uit te lichten. Op basis van een model en op basis van verhalen hoe organisaties ermee omgaan, laat ik zien dat innovatie niet lastig hoeft te zijn. Daarmee wil ik mensen inspireren die voor een innovatieopgave staan bij de organisatie waarvoor zij werken.”
Bruggen bouwen
De titel van het boek is voor Bos heel persoonlijk. Volgens hem moet een titel resoneren met de schrijver. “Het is een soort kapstok waar je je hele verhaal aan ophangt. Door deze titel kan ik bruggen bouwen. Naar mijn werk als producer, mijn werkveld als managementadviseur en mijn PhD. Ik heb al die werelden aan elkaar kunnen verbinden door die ene titel. Door innovatie en feest aan elkaar te koppelen. Echter, vaak merk ik dat innovatie helemaal geen feest is. In het begin wel, maar aan het einde vaak niet. Er gaat van alles mis in het proces. Mensen vertrekken, ze blijven hangen in de groef van het succes van het verleden. Kennis zit bij de verkeerde mensen. Er is enorm veel weerstand, er ontbreekt een duidelijk ontwikkelstructuur met ontwikkelrite en er ontbreekt een logisch ontwikkelverhaal waarmee mensen zich kunnen identificeren.”
Ook kan er sprake zijn van een te sterke focus op een kant van het spectrum, stelt Bos. “Bijvoorbeeld efficiëntie ten opzichte van innovatie. Het niet vrij krijgen van budgetten. Politieke agenda’s die er spelen. Een hardnekkig fenomeen dat ik vaak terug zie waarom innovaties niet van de grond komen is omdat men geen afscheid kan nemen van slechte ideeën. Mensen in een organisatie zien een innovatie als een soort van kind van zichzelf. Ze zijn helemaal verenigd met het idee. Terwijl als je een stapje terug doet naar de omgeving kijkt waarin je acteert en de dominante onderwerpen die daar spelen, je tot de conclusie komt dat je er afscheid van moet nemen. De goede organisaties kunnen dat. Die kunnen keuzes maken en durven afscheid te nemen van slechte ideeën. Omdat dat ook weer ruimte geeft voor nieuwe ideeën. Het probleem van innovatie bij bestaande organisaties is niet dat ze niet voldoende briljante ideeën hebben, maar dat ze niet in staat zijn deze ideeën te integreren in de bestaande processen zodat dit leidt tot waarde voor de klant.”
Geslaagd innovatiefeest
Hoewel het volgens Bos tegenstrijdig klinkt, vraagt het organiseren van een innovatiefeest strakke regie. Als een dirigent die het orkest op de juiste wijze begeleid. “Deze symfonie van samenwerking is naar mijn mening de essentie van een geslaagd innovatiefeest. Dit vraagt het loslaten van traditionele denk- en organisatiepatronen, want hierdoor ontstaat ruimte voor het feest tussen instandhouding en vernieuwing. Op die wijze leidt het briljante idee tot de transformatie naar waarde.”
Algemene informatie
Titel: Innovatiefeest
Prijs € 39,95 (incl. btw)
ISBN: 9789462158856
Auteur: Matthijs Bos
Te bestellen bij Managementboek.nl of de erkende boekhandel.
Dit is een origineel bericht van VMN Media
Ga naar alle berichten van deze organisatie.