ECIO lanceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2024: hoe inclusief is het hbo en wo?

25 NOV 2024 14:20 | Expertisecentrum Inclusief Onderwijs - ECIO

PERSUITNODIGING

Het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) nodigt je uit voor het jaarlijkse ECIO-congres op donderdag 28 november 2024 in de Prodentfabriek, Amersfoort. Tijdens dit evenement wordt de nieuwste editie van De Staat van Inclusief Onderwijs 2024 gepresenteerd, het toonaangevende rapport over toegankelijkheid en inclusie in het hbo en wo.

Dit rapport geeft een diepgaand overzicht van de stand van inclusief onderwijs, met focus op successen, knelpunten en noodzakelijke stappen voor de toekomst. Welke belemmeringen ervaren studenten met een ondersteuningsbehoefte? Wat zijn inspirerende best practices? En welke concrete oplossingen zijn nodig om inclusief onderwijs naar een hoger niveau te tillen? Deze vragen staan centraal tijdens een dag vol inspirerende keynotes, interactieve sessies en praktische uitwisseling.

Waarom aanwezig zijn?

Dit congres biedt journalisten de kans om in gesprek te gaan met onderwijsbestuurders, beleidsmakers, pleitbezorgers van inclusie en ervaringsdeskundigen. Het biedt bovendien de mogelijkheid om te rapporteren over de ambitieuze acties die de toekomst van inclusief onderwijs verder vormgeven.

Programma-highlights

  • Inspirerende keynote door Eva Eikhout over inclusie
  • Presentatie en lancering van het rapport De Staat van Inclusief Onderwijs 2024
  • Panelgesprek met experts en studenten over knelpunten en oplossingen
  • Thematische deelsessies gericht op de acht inclusie-elementen
  • Netwerksessies en bestuurdersbijeenkomst over samenwerking en innovatie
  • Ondertekening intentieverklaring VN-verdrag Handicap door Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), STC mbo en Gerrit Rietveld Academie

Praktische informatie

  • Datum: 28 november 2024
  • Tijd: 9.30 uur – 17.00 afronding  
  • Locatie: Prodentfabriek, Amersfoort
  • Programma en meer details ECIO-congres.

Achtergrondinformatie

Een fundamenteel aspect van inclusief onderwijs is het vaststellen van een landelijke standaard, inclusief richtlijnen voor basisondersteuning, essentiële faciliteiten, toegankelijke gebouwen en digitale leermiddelen. Dit benadrukt het principe dat diversiteit de norm is, waarbij het ontwerp van onderwijsgebouwen, programma's en examens rekening houdt met alle studenten, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Cruciaal hierbij is bewustwording van het VN-verdrag en de actieve betrokkenheid van ervaringsdeskundige studenten. Regelmatige feedback van studenten over hun behoeften en interacties met ervaringsdeskundigen zijn van vitaal belang voor de voortgang naar meer inclusief onderwijs, waarbij de motivatie binnen het onderwijs duidelijk aanwezig is.

Met de jaarlijkse publicatie 'Staat van Inclusief Onderwijs' (gericht op hbo en wo), streeft het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) ernaar onderwijsinstellingen te ondersteunen in het vormen van een uniforme visie op inclusief onderwijs. Het ECIO zet zich in voor het versnellen van de overgang naar inclusief onderwijs, met speciale aandacht voor studenten die extra ondersteuning nodig hebben, zoals die met fysieke of mentale beperkingen, mantelzorgtaken, of die kampen met overmatige stress of familieomstandigheden. Tijdens de bijeenkomst faciliteren we een dialoog en bieden we netwerkmogelijkheden. Verschillende onderwijsinstellingen zullen hun toewijding aan het VN-verdrag voor personen met een handicap bekrachtigen door live de intentieverklaring VN-verdrag Handicap te ondertekenen.

Meer binnen de rubriek Onderwijs