'Ter land, ter zee, maar importeren van groente en fruit niet meer via de lucht'

02 MRT 2023 09:17 | ING

Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING Trade & Retail.

U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Albert Heijn stopt met invliegen groente en fruit | Change Inc. | ANP

Albert Heijn stopt met het importeren van onbewerkte groenten en fruit uit het buitenland via luchtcargo. Vanaf 1 juni 2023 vindt transport alleen nog plaats via zeecontainers en vrachtwagens. Albert Heijn is niet de eerste supermarkt die het invliegen van verse groenten en fruit wil afbouwen. PLUS, Lidl en Jumbo hebben eveneens beleid om het invliegen van groente en fruit nu of in de toekomst te beperken.

Luchttransport is vanwege de impact op het klimaat geen duurzame manier van transport. Daarom is het goed dat supermarkten stoppen met het invliegen van groente en fruit. Albert Heijn kijkt naar manieren om producten dichterbij te telen óf gebruik te maken van duurzamere manieren van transport.

Hoe zorgen supermarkten ervoor dat deze producten toch in de winkel komen? Dit doen zij door groente en fruit zo dichtbij als mogelijk én zo ver weg als nodig in te kopen. Bij de keuze tussen dichtbij of ver weg spelen afwegingen over kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid, kostprijs en beschikbaarheid een rol. Sommige producten worden nu eenmaal niet in Nederland geteeld, zoals sinaasappelen.

Albert Heijn geeft verder aan meer lokaal geteelde producten te gaan verkopen. Zo komt de helft van groenten en fruit in de winkels nu al uit eigen land. Dit aandeel wil men verder verhogen door seizoenen beter te benutten en te verlengen en door gebruik te maken van duurzame teelt- en bewaartechnieken.

Dit klinkt mooi, maar alles komt met een prijs. Voor consumenten betekent dit dat bepaalde producten duurder kunnen worden. Dat klinkt paradoxaal; de producten komen immers van dichtbij. Maar dichtbij betekent ook dat we vaak te maken hebben met minder goedkope arbeid en minder gunstige weersomstandigheden. Ook kan het zijn dat bepaalde producten niet meer het hele jaar te krijgen zijn en we weer meer seizoensgebonden gaan eten.

Deze negatieve effecten nemen we op de koop toe als we hiermee bijdragen aan het klimaat. Zo doen we allemaal een stapje extra op weg naar een groenere toekomst.

Meer binnen de rubriek Transport